POLITIK PERAK : SIAPA YANG BUAT KECOH?

Dengan muka yang tidak malu Presiden Umno, Najib Tun Razak semalam mengingatkan Pakatan Rakyat di Perak supaya tidak melakukan sebarang gangguan pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 28 Oktober ini.

Perdana Menteri itu berkata, keseluruhan persidangan DUN itu nanti sudah semestinya akan dijalankan mengikut segala peraturan dan prosedur yang ditetapkan.

Tambahan pula, kata beliau, kerajaan negeri sedia ada yang dikuasai Barisan Nasional (BN) sudah sah ditentukan mengikut saluran undang-undang.

Persoalannya siapa yang memulakan kekecohan? Semua ini bertitik tolak dari tindakan BN yang diketuai Najib merompak kuasa dan mandat rakyat dari kerajaan Pakatan Rakyat tidak lama dulu.

Selepas itu kekecohan demi kekecohan dilakukan BN termasuk membawa anggota keselamatan memasuki dewan untuk mengheret Speaker DUN, V Sivakumar dan dikurung di dalam stor.

Perlantikan Speaker 'Haram', Ganesan juga tidak dibuat mengikut peraturan Dewan malah Ganesan sendiri melanggar peraturan Dewan di mana beliau masih berstatus peguam ketika dilantik oleh BN menjadi 'Speaker' Haram itu.

Jadi tidak perlulah Najib menasihati ADUN Perak sebaliknya nasihatlah diri sendiri dan ADUN BN Perak supaya kembali kepada peraturan dan undang-undang sebenar. Di samping adalah lebih baik DUN Perak dibubarkan supaya rakyat dapat memilih kerajaan yang mereka mahu dan suka.

Comments

gangga said…
tungau di seberang laut nampak, gajah didepan mata tak nampak!! ada orang belum cuci buntut sendiri sudah mahu cuci buntut orang lain!!!
nizar sial said…
PR Perak mmg mcm sial. muka tak rata. rakyat dah tolak, ada ati nak perintah lagi. pastu, buat hal pulak. tak ubah mcm israel laknatullahi taala... meluat aku dgn PR perak ni. lebih2 lagi si nizar, baruah cina tu...
Anonymous said…
saya sokong BN kalau kat Perak. Sebabnya dah beri PR peluang memerintah tapi x retu jaga sampai kena rampas dgn kecerdikkan BN .
Anonymous said…
UMNO BN mmg punyai niat jahat nak rampas perak ngn cara y paling kotor dan jijik.perbuatan UMNO BN xubah seperti israel laknatullahi taala.malah lebih teruk dari tu..aku dah meluat dah ngn pari UMNO BN y bangang n xtelus.terlampau byk rasuah berluasa dikalangan pemimpin BN UMNO.aku dah tgk ngn mata kepala aku sendiri.aku dah 40 tahun jadi ahli setia UMNO.aku rasa menyesal sgt2 sokong UMNO BN.UMNO skrg dah xsama ngn UMNO dulu sebelum tun mahathir jadi PM.perjuangan UMNO sudah tersasar jauh lari dari prinsip asal.skrg aku dah xpangkah lagi UMNO BN.
Kantoi Dah
Sultan dah kantoi.

http://perakexpress.com/www/2009/10/19/mengapa-pakatan-rakyat-perak-dijatuhkan/

Tak caya?
Pergi tanya sultan.
Anonymous said…
kau baru 40 thn join umno, aku lebih dari itu. terang2 aku kata selama dlm umno, semua kwn2 termasu aku hipokrit je berjuang utk bangsa. padahal masing2 berebut2 nak projek, utk perut masing2, yg nak kuasa jgn cakaplah, cantas mencantas sesama sendiri perkara biasa.
dari zaman tun sampai skg, sama aje perangai bangang org2 umno ni...puas dah aku nasihat kekawan aku, tapi semua masih gila harta dn kuasalagi, jadila dia org mcm keldai bodoh.
aku harap dia org akan sedar satu hari nanti, sebelum terlambat. semoga hati dia org akan bertuhankan Allah, bukan pemimpin2 taghut.InsyaAllah.
cry said…
ko tak dpt projek, lari la kat pembangkang. ko keluar umno pun, umno tak rugi apa2. apatah lagi org mcm ko. berambus lagi baik..
padli said…
wooii cry yg bangang....smpai bile ko nk bertuhankan nikmat dunia...bwk2lah bertaubat..rumah kate pegi,kubur kate mari....
mentimun said…
masuk pas pun org pk dunia jugak. lagi teruk sokong pembangkang. semua buat n pk hal2 duniawi. org pas pun bukan alim. nik ajis tu kalau pk akhirat, bentilah jd MB. dok surau, bertaubat, berzikir byk2. dia tu byk dosa. kat Allah dia dosa, kat umat Islam, kat Melayu seMalaysia.