MINYAK NAIK KERAJAAN BN TIDAK BERHATI PERUT

Petrol akan naik minima RM0.05 sen seliter. Namun kerajaan 'One Malaysia' cuba membuat muslihat dengan menaikkan harga petrol seolah-olah dalam keadaan rakyat tidak sedar.
Media melaporkan bahawa 2 stesen minyak Petronas di Presint 9 Putrajaya mula menjual minyak petrol RON95 hari ini. Manakala di negeri-negeri lain minyak jenis ini akan diperkenalkan secara berperingkat-peringkat.
Kerajaan memperkenalkan minyak Petrol RON95 hari ini - yang dijual pada harga RM1.75 seliter. Apa muslihat kerajaan sehingga mengambil keputusan ini cuba tuan-puan selediki.
Minyak jenis ini dilancarkan oleh Ismail Sabri Yaakob, Menteri Umno yang menggantikan Shahrir Samad.
Media tersebut juga menyebut bahawa apabila dilancarkan sepenuhnya pada 1 Septermber nanti, petrol RON95 akan menggantikan petrol RON92 yang kini dijual pada RM1.70 seliter.
Manakala mulai 1 September juga, harga petrol gred premium - RON97 - akan dinaikkan kepada RM2 seliter.
Dalam keadaan minyak dunia yang harganya semakin rendah kerajaan 'One Malaysia' sanggup mendera rakyat menaikkan pula harga minyak.
Terbukti bahawa kerajaan BN tidak pernah memikirkan kesusahan dan kesengsaraan rakyat sehingga sanggup menaikkan harga minyak dalam keadaan ekonomi seteruk ini di mana ramai rakyat yang dibuang kerja, kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

Saya yakin selepas ini para peniaga yang tidak bertanggungjawab akan menaikkan pula harga barangan yang sudah tentu akan menambahkan kesengsaraan rakyat.

Comments

Ini bermakna harga barangan tidak akan turun.Tiada makna untuk kawal inflasi .
Gaji sama, harga barang naik , riba dalam bank turun ,harga toll dah tinggi ,
Kalau naikan harga petrol, turun kan harga toll.Turunkan cukai pada bahan alat ganti , turun kan cukai pintu dan lesen niaga.
Buatlah sistem public transport yang baik dengan billion-billion yang di katakan tersimpan waktu naik harga minyak dulu.

Billion-billion itu pergi mana?
Chuma untuk bantu kontrektor kelas F sahaja ke?
Man Koboi said…
Assalamualaikum saudara Sofi....Sebenarnya kerajaan tidak mendera rakyat. Sebabnya ... Mulai 1 Sept 2009 nanti harga petrol RON97 walaupun dinaikan ke RM2.00/liter tapi kita masih punya pilihan petrol RON95 yang lebih murah dari RON97 sekarang. Kebanyakan negara-negara eropah menggunakan petrol yang lebih rendah oktane nya dari RON95 yang akan dipasarkan nanti. Untuk maklumat saudara petrol RON95 boleh digunakan oleh kereta sehingga (seperti yang dilakukan semasa pelancaran) BMW525i dan Merc C240 .. harap saudara jangan lah risau. Kita guna saja RON95, tidak banyak beza hanya 2 oktane saja.
Anonymous said…
Kita kena jugak fikir kualiti RON95 berbanding RON97 dan kesan RON95 kepada alam sekitar. RON95 adalah minyak yang kurang kualiti dan boleh menjejaskan jangka hayat kenderaan dan alam sekitar pada masa akan datang. Isu hari ini bukan setakat harga tetapi melampaui isu-isu sejagat. Dasar kerajaan yang inginkan kualiti alam sekitar yang baik harus mengekal harga ROM97 bagi manfaat bersama.