SPR KINI SUDAH AMBILALIH KUASA SPEAKER DAN MAHKAMAH ~ Ref Malaysiakini

SPR dibawah kepimpinan baru iaitu Aziz Yusof nampaknya semakin hebat dengan bertindak 'merampas' kuasa yang ada pada Speaker DUN dan mahkamah.
Kalau sebelum ini tugas SPR hanya menjalankan pilihanraya kini SPR sudah ada kuasa menentukan perletakan jawatan seseorang ADUN adalah sah atau tidak.
SPR juga kini sudah boleh menjatuhkan hukuman dan keputusan bahawa surat perletakan jawatan adalah sah atau tidak sah.
Bukti dakwaan diatas terpampang di depan mata kita apabila SPR tanpa segan silu membuat keputusan tidak menghormati kuasa Speaker DUN Perak yang memaklumkan kekosongan di dua buah DUN iaitu DUN Behrang dan Changkat Jering. SPR sebaliknya menyatakan ada keraguan terhadap surat perletakan jawatan tersebut. Persoalannya bila pula SPR boleh campurtangan adalah urusan perletakan jawatan ADUN. Bukankah tugas SPR adalah menjalankan Pilihanraya bila sesuatu kerusi disahkan oleh kosong oleh Speaker.
SPR tidak layak dan tiada kuasa untuk mencabar kesahihan surat perletakan jawatan itu. Orang yang paling layak mencabar keputusan Speaker ialah 2 orang ADUN yang terlibat iaitu Jamaludin Md Radzi dan Osman Md Jailu.
Saya sekali mencadangkan rakyat Malaysia, NGO dan parti-parti politik membuat laporan Polis terhadap tindakan SPR yang jelas bertindak diluar batasan kuasanya sendiri.

Comments

Muhammad Fahmi said…
salah tu...

tajuk yang sepatutnya ialah:

Najib kini sudah ambilalih kuasa SPR dan arahkan SPR ambilalih kusa speaker dan mahkamah!