Rakyat mesti sokong GMP mansuhkan PPSMI - Dr Nik Safiah ~ Ref Malaysiakini

Simpang Kemendor : Pakar dan Pejuang Bahasa, Dato’ Professor Dr Nik Safiah Karim menggesa rakyat Malaysia terutama orang Melayu bangkit menyokong Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang sedang berjuang untuk memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalan Bahasa Inggeris (PPSMI).

Beliau berkata demikian pada roadshow GMP di Dataran Hamas, Simpang Kemendor, Jasin malam tadi.

Menurut Dr Nik Safiah terdapat 3 sebab utama mengapa PPSMI mesti dimansuhkan pelaksanaannya. Pertama, dasar ini menganaktirikan rakyat yang berpendapatan rendah terutama yang tinggal di luar Bandar yang tidak mampu untuk menghantar anaknya tuisyen bagi mengatasi kelemahan mereka dalam subjek Sains dan Matematik akibat diajar dalam Bahasa Inggeris.

“Subjek Matematik dan Sains memang subjek yang susah untuk difahami apatah lagi diajar dalam BI, jadi bagi yang berada mereka boleh menghantar anak tuisyen bagaimana dengan yang miskin” soal beliau.

Alasan kedua menurutnya ialah PPSMI ini dijalankan dengan tidak ada alas an yang kukuh dan kajian yang terperinci. UNESCO sendiri telah menjalankan kajian tentang penggunaan bahasa untuk subjek teras dan penting seperti Sains dan Matematik. Hasil kajian itu menunjukkan bahawa subjek-subjek ini lebih berkesan dan mudah difahami oleh pelajar jika ianya diajar dalam bahasa ibunda.

“Sebab itu kita lihat pelajar-pelajar dari Jerman, Korea, Perancis dan Jepun mencapai keputusan cemerlang dalam kedua-dua subjek ini kerana ianya diajar dalam bahasa ibunda. Selain itu di Indonesia subjek Sains dan Matematik diajar dalam bahasa ibunda seperti Sunda dan Jawa sehingga darjah 3 dan selepas itu baru ianya diajar dalam Bahasa Indonesia”.

“Malangnya kita di Malaysia, fakta ini diketepikan begitu sahaja dan Bahasa Inggeris pula yang digunakan, yang akhirnya anak-anak kita menjadi mangsa” tegas Nik Safiah.

Nik Safiah juga menegaskan bahawa dasar PPSMI juga tidak betul kerana alasannya pelaksanaannya tidak jelas. Pelaksanaannya adalah hasil kerisauan pimpinan Negara yang takut anak-anak mereka tidak mahir berbahasa Inggeris. Jadi bagi mengatasi masalah itu PPSMI dilaksanakan.

“Tan Sri Ainuddin Wahid pernah berkata bahawa pelaksanaan PPSMI ibarat seorang doctor yang tersalah memberi ubat kepada pesakit, sehingga pesakit akhirnya semakin teruk sakitnya” kata NIk Safiah.

Beliau secara jelas membuat kesimpulan bahawa sudah sampai masanya rakyat bangkit untuk menentang penerusan PPSMI ini kerana terbukti jika ia terus dilaksanakan lambat laun Bahasa Melayu akan berkubur dan akan menjadi bahan pameran di muzium.

Oleh itu menurutnya rakyat mesti bersama-sama turun untuk berarak secara aman untuk menyerahkan memo membantah pelaksanaan PPSMI kepada Yang Dipertuan Agong pada 7 Mac depan.

Turut berceramah pada program tersebut adalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri, Adly Zahari; Pengerusi Kelab Penyokong PAS Perak, Suriya Narayanan; Penyair Dinsman dan Naib Presiden PKPIM Faisal Abdul Aziz.

Selain itu Pesuruhjaya PAS Johor, Dr Mahfodz Mohamed dan Setiausaha GMP, Hasni Abas turut hadir.

Comments