MAT SABU VS WAN FARID? ATAU WAN MUTALIB VS WAN FARID ~ Ref Malaysiakini

Teka-teki siapa yang menjadi 'ayam sabung' PAS dan BN masih bertiup kencang. Adakah 2 orang dari keturunan Wan akan bertembung atau seorang calon luar menentang anak tempatan yang akan bertarung. Semuanya masih awal untuk diramalkan. Namun kedua-dua parti terus mencongak strategi terutama siapa calon terbaik untuk memastikan kemenangan berpihak kepada parti masing-masing.

Di pihak PAS bekas calon PRU lalu iaitu Mohd Sabu secara terang-terangan menawarkan diri untuk membawa panji-panji PAS sekali lagi bagi pilihanraya kecil ini. Mohd Sabu disokong pula dengan kenyataan terbuka Al Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang menyatakan beliau secara peribadi mahukan Naib Presiden PAS itu bertanding sekali lagi.

Di pihak PAS Terengganu saya yakin mereka mahukan anak tempatan kerana serik dengan keputusan Pilihanraya lalu di mana dakwa mereka pengundi-pengundi menolak PAS di kerusi Parlimen tetapi mengundi PAS di ketiga-tiga DUN yang dimenangi PAS iaitu DUN Ladang, Wakaf Mempelam dan Batu Burok.

Saya yakin kepimpinan PAS akan membuat penilaian terperinci dengan mengambil kira semua sudut dan suasana semasa.

BN pula hampir pasti meletakkan Ketua Umno Bahagian Kuala Terengganu, Wan Farid Wan Salleh yang merupakan orang kuat Budak Tingkat 4 dan Pak Lah sendiri.

Saya meramalkan jika Wan Farid diletakkan sebagai calon BN, peluang PAS untuk menang adalah cerah kerana pengundi Kuala Terengganu mengenali siapa sebenarnya Wan Farid. Mereka beliau luar dan dalam. Apa kegemaran, perangai beliau dan latarbelakang keluarga beliau dikenali dan diketahui oleh mereka.

Jadi saya yakin PAS amat gembira jika Wan Farid dipilih untuk bertarung dengan calon PAS nanti.

Comments