KERAJAAN TAGIH SUBSIDI DARI RAKYAT ~ Ref Malaysiakini

Dalam dunia ini biasanya kerajaan yang membantu dan memberi subsidi kepada rakyat. Namun di Malaysia lain pula jadinya apabila rakyat yang memberikan subsidi kepada rakyat.

Mana tidaknya kerajaan Malaysia mendapat lebih dari RM16 juta sehari ekoran dari harga minyak yang lebih tinggi dari pasaran dunia. Harga minyak sekarang adalah sekitar RM1.52 seliter, namun rakyat terpaksa membayar sebanyak RM.190 seliter. Bermakna rakyat memberi subsidi kepada kerajaan 48 sen setiap liter.

Jadi ini suatu perkara pelik dalam negara kita. Kerajaan BN yang mendakwa sebuah kerajaan yang prihatin dan sering membantu rakyat rupa-rupa tidak langsung kasihan kepada rakyat apabila terus menekan rakyat secara tidak sedar dengan 'memungut cukai' dari rakyat melalui minyak.

Rakyat Malaysia seharusnya sedar dan insaf dengan isu ini. Jangan lagi senyap dan membisu. Sebagai rakyat kita mesti menuntut hak kita.

Saya meneru kepada rakyat khasnya rakyat Kuala Terengganu supaya bangkit menolak BN pada pilihanraya kecil di sana nanti pada 17 Jan.

Comments

Unknown said…
memang tau dah, kerajaan ini bangsai.
tunjuk perasaan??? menunggang bisikal pun tak boleh sekarang.

namun masih terdapat ramai rakyat yang otak mereka tak kena yang masih menyokong BN/UMNO... pelik sungguh.
bn haramjadah said…
Kebetulannya RAKYAT MALAYSIA TELAH KENA TIPU, MINYAK KITA TELAH FORWARD SALE,/ SOLD FORWARD murah2 pada harga 2US20 se tong, olih Mahathir dulu utk 20-25 tahun kepada JEPUN, TAIWAN, SINGAPURA. iNI JADI DARI TAHUN 1990 han. Kalau tak percaya, cuba ingat dari mana dtangnya modal utk semua projek besar2an Negara Malaysia. Ini putar belit UMNO, menjejaskan negara atas nama NEP utk mekayakan keluarga dan kroni, nepostisma, BN.
Bukankah kita dah bayar banyak subsidi kepada kerajaan bila kita beli kereta baru, sales tax, custom tax, local content- substan dard product tax (commission kroni jadi kaya) Road tax, Insuran(bila langgar cuba claim tengok berapa dalih dan putar belit ajen insuran), TOLL TAX/ extortion/ umno tax((kroni mana?),minyak sales tax/ subsidi sales tax, tayar
sales tax, spare-parts sales tax, semua tax CO2 KITA bernafas pun tak lama lagi nak tax, kan air hujan dah cuba tax dah di selangor, air dah tax. (Indah water)berak dah tax (dia orang ambil model kita buat fertiliser lagi).
LAGI BAIK UMNO TUKAR NAMA JADI,
U MUST PAY MORE TAX YEARLY.
U.M.P.M.T.Y.
SO dengan tu kocek rakyat jadi 'EMPTY'. sokong lagi party 'PONTIANAK-Dracula' ini, hisap darah rakyat.
I ingin tambah sikit.
Seluruh jentera kerajaan bn hisap darah rakyat.Bukan cuma hal harga bahan api sahaja.
dari Immigresen , polis sampai ke dewan bandaran . Mereka ni semua hisap darah rakyat Malaysia.
Dengan ini, saya istiharkan bahawa bn / umno cekap tipu rakyat dan cekap hisap darah rakyat.

Undi dengan prihatin .
Jangan ikut-ikut apa yang di dengar dari TV dan surat khabar.
Dengan mata dan teliga anda , lihat keliling kamu.
Anda memang sudah di tipu oleh umno bertahum-tahun .