ZAHID HAMIDI vs RPK ~ Ref Malaysiakini

Marah benar Ahmad Zahid Hamidi kepada Raja Petra Kamaruddin (RPK) dalam isu solat Jumaat di Kem Tahanan Kamunting.

Saya pun hairan mengapa Zahid begitu marah kepada RPK sehingga mempersoalkan pegangan agama dan amalan RPK. Bagi saya persoalan sebenarnya ialah mengapa tahanan ISA tidak dibenarkan solat Jumaat. Bukannya RPK seorang sahaja yang tidak dibenarkan solat Jumaat tetapi semua tahanan ISA tidak dibenarkan.

Zahid Hamidi dilaporkan dalam media hari ini, menyelar tindakan bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Raja Petra Kamarudin yang mempertikaikan prosedur ISA yang tidak membenarkan tahanan mengerjakan solat Jumaat.

Menurut Zahid Solat Jumaat memang tidak diizinkan pada tahanan ISA dan beliau menggesa Raja Petra supaya tidak memberikan alasan untuk mempertikaikannya.

Saya bukan nak tuduh tapi saya nak tanya, berapa kali dia (Raja Petra) sembahyang Jumaat selama ini," katanya pada sidang media ketika melawat ke Institut Penyelidikan Produk Halal di Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini, semalam.

Zahid yang enggan mengulas lanjut berhubung hal itu bagaimanapun berkata, penulis laman blog Malaysia Today itu tidak sepatutnya mencabar aspek agama Islam yang telah ditetapkan itu.

"Setakat mana pegangan agama Islam dia? Sedangkan dalam blognya, dia ada juga menghentam tentang Islam," kata Zahid.

Saya hairan mengapa Zahir kelihatan beremosi dalam isu ini. Sepatutnya beliau memberikan jawapan dengan fakta dan alasan yang munasabah dan ilmiah sesuai dengan kedudukannya sebagai menteri yang menjaga hal ehwal agama.

Comments

dariana said…
kita tidak tahu kalau RPK tak sentuh isu solat jumaat yg tidak diizin bagi para tahanan tu!
kenapa dilarang?
patut zahid beri alasan yg logik dan steady...bukannya mmpersoal status keislaman RPK!
Unknown said…
btw, is it legal to stop muslim for friday praying?