UMNO PARTI TENDER ~ Ref Malaysiakini

Jawatan dalam Umno ada yang berharga RM2 juta untuk satu pencalonan. Begitulah pendedahan calon Presiden Umno yang kecundang sebelum masuk gelanggang. Begitu dahsyat sekali pengaruh duit kepada orang Umno sehingga seolah-olah tidak ada lagi yang dapat menghalang mereka dari berajakan duit kalaupun bukan bertuhankan duit.
Bawalah sesiapa juga pemimpin yang hebat untuk Umno, jika pemimpin itu tidak ada duit dan tidak mahu bagi duit nescaya ia akan tersungkur.
Buktinya nyata Dr Mahathir yang pernah disanjung dan dipuja sebagai adijagat dunia, wira dunia ketiga, negarawan ulung dan sebagainya juga tertiarap di Kubang Pasu oleh kerana wang.
Maka kali ini juga, sekali lagi Ku Li tewas kerana pengaruh wang. Beliau mendedahkan terdapat bahagian yang meminta sehingga RM2 juta sebagai ganjaran pencalonan.

Ketua Umno Bahagian Gua Musang itu berkata, kini permintaan dan tawar-menawar ganjaran bagi pencalonan-pencalonan yang diberikan berlaku secara terbuka.

Menurutnya ahli-ahli Umno kini secara terbuka mahukan manfaat-manfaat kewangan apabila mahu memberi pencalonan.

Katanya, satu bahagian dengan jelas meminta RM1 juta manakala di Sabah, harganya mencecah RM2 juta.

Dua minggu lalu bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad mendedahkan tahap serius gejala politik wang dalam pemilihan Umno berkata, seseorang perwakilan 'berpeluang' memperoleh sehingga RM20,000 sebagai ganjaran undi.

Ketika ditemui di sini awal bulan lalu, Razaleigh mendedahkan kira-kira RM200 juta digunakan untuk tujuan kempen dan membeli undi dalam pemilihan Umno kali ini.
Jadi jelaslah sekarang semua pemimpin Umno yang menang dan dipilih pada pemilihan kali ini adalah pemimpin rasuah dan keji. Rakyat mesti menghukum mereka pada pilihanraya umum ke 13 nanti.

Comments