PILIHANRAYA KECIL DI KEDAH? ~ Ref Malaysiakini

Kemungkinan satu lagi pilihanraya kecil akan berlaku dalam jangkamasa terdekat. Kali ini di negeri Kedah iaitu di DUN Kuala Nerang berikutan keputusan mahkamah mengisytiharkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim (gambar) muflis.

Timbalan Pendaftar Najwa Che Mat telah mengisytiharkan Syed Sobri sebagai muflis 3 November lalu. Bagaimanapun Syed Sobri telah mengemukakan rayuan dan permohonannya akan didengar pada 1 Disember ini.

Speaker Dewan Undangan Negeri, Dr. Abdul Isa Ismail telah mengemukakan surat makluman mengenainya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Jika Pilihanraya Kecil ini menjadi kenyataan saya yakin ianya menjadi kayu pengukur khususnya kepada 'performance' kerajaan Pakatan Rakyat Kedah dan kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat negeri lain.

Namun begitu mengikut kebiasaanya BN akan tetap cuba untuk menyelamatkan ADUN mereka dalam kes muflis seperti ini. Saya jangkakan BN dan Umno akan membantu ADUN ini untuk melangsaikan hutangnya berjumlah RM100,000 itu.

Untuk rekod, PAS dan Umno mempunyai kekuatan yang agak seimbang di dalam DUN ini.

Pada 8 Mac lalu, Syed Sobri yang memperolehi 7,856 undi menewaskan calon PAS, Bekas Ahli Parlimen Padang Terap Ustaz Zawawi Ahmad dengan kelebihan 805 undi.

Comments