KESAL DENGAN ANUGERAH DATO' KEPADA SHAH RUKH KHAN ~ Ref Malaysiakini

Setiausaha Lajnah Penerangan PAS Negeri, Khirul Che Salleh kesal dengan penganugerahan Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) kepada pelakon Bollywood Shah Rukh Khan oleh kerajaan Melaka. Beliau mempersoalkan apakah sudah tidak orang lain yang berjasa kepada negara dan negeri Melaka ini.

"Apakah kriteria yang diambilkira oleh kerajaan negeri sehingga pelakon yang jelas mengamalkan maksiat dan budaya keseronokan semata-mata ini diberikan anugerah yang sebegitu besar".

"Saya kesal kerana seolah-olah tiada lagi orang lain yang layak dan berjasa kepada rakyat negara dan negeri ini" soal Khirul.

Menurutnya ramai lagi rakyat negeri ini yang berjasa kepada negera dan negeri Melaka.

"Saya yakin ramai di kalangan bekas-bekas perajurit, guru, pegawai-pegawai tinggi dan aktivis masyarakat yang banyak berjasa kepada negara dan negeri yang tidak diberikan penghargaan oleh kerajaan."

Menurut Khirul kalau dalam bidang sukan Melaka mempunyai bekas pemain kebangsaan dan jurulatih berpengamalan G.Torairaju, Ramli Junit, Mirnawan Nawawi dan lain-lain telah menyumbang banyak jasa kepada negara.

Dalam bidang agama negeri Melaka juga mempunyai beberapa ulama' yang terkenal dan diakui keilmuan mereka antaranya bekas Pensyarah Universiti Malaya dan Bekas Yang Dipertua Persatuan Ulama' Malaysia, Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin; Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa, Ustaz Zahazan Mohamad dan lain-lain.

Negeri Melaka memang tidak kurang dengan individu yang banyak jasa kepada negara dan negeri ini.

Khiirul yakin Shah Rukh Khan pun berasa pelik dengan anugerah ini kerana mungkin beliau hairan apa jasa yang beliau buat sehingga mendapat anugerah ini

Kalau beginilah tindakan kerajana negeri kami yakin selepas ini semua bintang filem dan penyanyi terkenal dunia akan mendapat gelaran Datuk anugerah dari kerajaan Melaka. Kalau Shah Rukh Khan boleh dapat, takkan Tom Cruise, Jackie Chan, Chow Yun Fat, Salman Khan, Nicole Kidman, Mariah Carey, Michael Jackson tak boleh dapat gelaran tersebut.

Tidak lama lagi semua pelakon filem popular di Hollywood, Bollywood, Hong Kong dan lain-lain turut mendapat gelaran tersebut. Maka mahsyurlah Melaka di seluruh dunia kerana menganugerahkan Datuk kepada pelakon dunia.Nanti akan ada Dato' Salman Khan, Datuk Juhi Chawla, Datuk Aishwarya Rai, Datuk Jackei Chan, Datuk Avril Lavigne dan lain-lain.

Hebatnya negeri Melaka. Murahnya gelaran Datuk. Apalah agaknya sumbangan Shah Rukh Khan kepada rakyat negeri Melaka? Saya pun naik hairan.Apakah Datuk Seri Ali Rustam dan kerajaan Melaka sudah buang tabiat kerana tidak lama kagi akan menjadi kerajaan pembangkang.?

"Saya sangat kesal kerana kerajaan negeri Melaka mengagungkan orang seperti Shah Rukh Khan yang jelas melakukan maksiat dan memberikan contoh tauladan yang tidak baik kepada rakyat negeri ini." tambah Khirul lagi.

Comments

azrel r mahmat said…
This comment has been removed by the author.