ISU 'PATUNG' ANWAR UJI KEBERANIAN ALI RUSTAM ~ Ref Malaysiakini

Ali Rustam jelas menyibukkan dirinya dalam isu gambar besar Anwar. Mungkin beliau ingin menonjolkan dirinya agar digelar pemimpin hebat hingga membuat komen bagi setiap isu berlaku walaupun kadang-kadang beliau terlupa bahawa komennya itu menyerlahkan ketidakcerdikan beliau.

Mengapa beliau sibuk sangat dalam isu ini sedangkan semasa Mufti Perlis menegur Dollah Badawi tentang isu mengalungkan bunga di Tugu Negara yang jelas haram seperti Fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa, beliau senyap seribu bahasa.

Ali Rustam sepatutnya berani memberikan nasihat kepada ketuanya kerana perbuatan 'boss'nya itu jelas haram di sisi Islam.

Inilah masalahnya kalau seorang pemimpin hanya berani berkata dalam soal tertentu tetapi diam dan pengecut bila 'boss' sendiri melakukan kesalahan dan kesilapan. Sifat inilah sebenarnya yang menghancurkan tamadun sesebuah negara kerana pengikut tidak berani berkata benar dan memberikan nasihat kepada ketua. Akhirnya perbuatan yang salah dan karut yang dilakukan oleh ketuanya pun dikatakan benar dan halal.

Saya sedih dengan suasana yang berlaku didalam Umno dan pentadbiran negara kita kerana pemimpin Umno diasuh supaya berani kerana membodek dan takut untuk berkata benar.

Andaikata pemimpin seperti Ali Rustam dan rakan-rakan yang sewaktu dengannya dilantik menjadi pemimpin yang lebih tinggi selepas ini maka tidak hairanlah negara akan bertambah punah dan meniti kehancuran kerana perkara yang batil sekalipun dikatakan hak dan benar.

Oleh itu mari kita fikirkan sama-sama samada ingin meneruskan sokongan kepada pemimpin seperti ini. Saya membuat seruan ini khusus untuk ahli Umno yang bakal melantik pemimpin mereka supaya memilih calon-calon yang benar-benar layak, berani, tegas dan bersifat berani kerana benar takut kerana salah. Paling penting mereka mesti melantik pemimpin yang takutkan Allah dan tidak terlibat dengan apa juga masalah penyalahgunaan kuasa, kronisme dan nepostisme.

Apa lebih jelas ialah gambar besar Anwar itu bukanlah patung sebenarnya. Tetapi hanyalah gambar besar yang jelas berbeza dengan Tugu Negara yang sah berbentuk patung dan tiap-tiap tahun pemimpin Umno/BN tunduk memberi hormat kepada patung tersebut. Malah mereka juga mengalungkan bunga tanda hormat kepada tugu tersebut.

Inilah masalahnya isu yang sepatutnya dia tegur dia tak berani tegur tetapi isu yang remeh dan tak relevan pula dia melenting menonjolkan diri.

Kasian Ketua Menteri kita ini yang sekarang mencari jalan dan publisiti murahan untuk menonjolkan diri untuk bertanding dalam pemilihan Umno nanti.

Comments