SYUKUR 'SEKOLAH' LAMA DIPILIH SEBAGAI UNIVERSITI APEX PERTAMA ~ Ref Malaysiakini

Rasa gembira bercampur syukur apabila 'sekolah lama' saya iaitu USM dipilih sebagai Universiti Apex pertama di Malaysia.

Apa bendanya Apex ini? - Accelerated Programme for Excellence atau Program Pemacuan Untuk Kecemerlangan

USM dipilih oleh Kementerian Pendidikan Tinggi adalah berdasarkan kepada pelan tranformasi dan kesediaannya untuk berubah seperti yang terkandung dalam kertas cadangnnya, memenuhi kriteria pemilihan yang diperlukan.

Pemilihan bagi program Apex tidak hanya melihat kepada pencapaian dan kecemerangan lepas tetapi lebih kepada perancangan masa depan serta sama ada universiti itu dapat mencapai status bertaraf dunia dalam tempoh yang diberikan iaitu lima tahun.

Dalam tempoh itu USM mesti berada di antara 100 universiti terbaik dunia dan berada di dalam senarai 50 universiti terbaik dunia pada 2020, katanya yang juga yakin USM mampu mencapai universiti bertaraf dunia.

Ini persoalannya? Mampukah USM menempatkan dirinya dalam kategori 100 Universiti terbaik dunia setelah semua IPTA Malaysia merudum rankingnya sejak akhir-akhir ini kerana campurtangan politik yang keterlaluan di semua IPTA.

IPTA dijadikan gelanggang politik oleh Umno/BN sehingga pemilihan Naib Canselor dan pegawai-pegawai utama Universiti, Pilihanraya Kampus, Bantuan Geran Penyelidikan semuanya dipengaruhi oleh politik sempit Umno. Mahasiswa dan Pensyarah seolah-olah dikurung dari dunia luar. Sesiapa yang bersuara menyatakan rasa tidak puashati sudah tentu di'blacklist' dan dipetisejukkan.

Pensyarah, Mahasiswa dan kakitangan IPTA juga dikongkong oleh kerajaan sehingga kampus diibaratkan sebagai Umno punya bukannya institusi pendidikan tinggi. Akhirnya mutu dan kredibiliti IPTA merudum dan menjunam begitu teruk di mata dunia.

Selagi semua perkara ini tidak diselesaikan dan kongkongan politik dirungkaikan selagi itulah cita-cita untuk mendapat status APEX hanyalah khayalan. Bukan APEX yang akan dicapai tetapi mungkin Universiti APEK yang diperolehi.

Comments