SOKONG PENUH KENYATAAN MEDIA ANWAR ~ Ref Malaysiakini

Saya yakin dan percaya bahawa apa yang diperkatakan oleh Anwar dalam sidang media tadi adalah benar dan perlu diambil perhatian oleh Perdana Menteri Malaysia demi masa depan rakyat dan negara.

Saya menyokong langkah yang diambil oleh Anwar yang tidak menamakan ahli-ahli parlimen BN yang telah bersetuju menyertai Pakatan Rakyat atas dasar keselamatan dan tindak balas dari BN.

Ini terbukti apabila sebaik sahaja Parti Maju Sabah (SAPP) membuat kritikan kepada BN, Presidennya, Yong Teck Lee terus disiasat kerana didakwa mengamalkan rasuah.

Saya menyokong penuh tindakan PR yang mengambil jalan selamat berlandaskan undang-undang negara dan menghormati Seri Paduka Baginda Yang Dipertua sebagai ketua negara.

Kita faham bahawa BN akan menggunakan segala ikhtiar dan cara untuk mengagalkan rancangan ini.

Saya mengharapkan Pak Lah dapat bertemu dengan Anwar secepat yang mungkin seperti yang diminta oleh Pakatan Rakyat.

Pertemuan ini sangat penting untuk rakyat dan negara kerana ia menjadi titik tolak peralihan kuasa yang licin dan teratur.

Sebagai seorang yang berjiwa besar seseorang pemimpin mesti menerima hakikat bahawa suatu hari beliau akan meninggalkan kuasa dan pangkatnya tidak kira samada secara sukarela atau di'hukum' oleh rakyat.

Pak Lah mesti bersedia untuk bertemu dan Anwar dan pemimpin PR lain demi masa depan negara, bangsa dan agama. Tidak ada gunanya berkeras sedangkan diri sendiri ditolak penyokong sendiri dan PR. Malah rakyat juga menunjukkan reaksi yang sama berdasarkan kepada beberapa kajian badan bebas yang jelas membuktikan peratusan sokongan kepada Pak Lah merudum umpama merudumnya indeks BSKL.

Pertemuan kedua-dua pemimpin ini mesti direalisasikan secepat mungkin bagi memulihkan konflik negara kita yang semakin parah dari segi politik, ekonomi, sosial dan segalanya. Dengan kerajaan baru Insya Allah segala permasalahan ini dapat diperbetulkan.

Sekarang inipun negara kita sudah terkena tempias ketidaktentuan politik, ekonomi dan pentadbiran negara kerana kedegilan Pak Lah yang berkeras mahu meneruskan khidmatnya sebagai Perdana Menteri. Inilah masalahnya yang berlaku dalam politik Malaysia apabila pemimpin perasan dirinya hebat dan tetap disokong oleh rakyat. Sedangkan sebenarnya beliau sudah dicemuh dan dikeji oleh rakyat kerana kelemahan, kecuaian dan kelembapan pemerintahannya.

Diharapkan Pak Lah tidak menjadikan agenda kepentingan politik sendiri mengatasi kepentingan negara, agama dan bangsa.

Kami sebagai rakyat merayu kepada Pak Lah supaya sedar dan insaf akan situasi sebenar di mana dirinya sudah ditolak oleh rakyat dan seluruh kepimpinan politik di dalam negara samada dari PR ataupun BN.

Sofi Wahab
Ketua Penerangan PAS Negeri Melaka

Comments