KERAJAAN NEGERI SEMBILAN GOYANG, AHLI-AHLI PARTI KOMPONEN BN SERTAI PAKATAN RAKYAT ~ Ref Malaysiakini

Kerajaan BN Negeri Sembilan pimpinan Mat Hassan benar-benar terpukul hari ini apabila sekumpulan pimpinan parti-parti komponen BN mengisytiharkan keluar parti dan menyertai Parti KeADILan Rakyat (PKR) hari ini.

Hari ini media melaporkan bahawa 29 pimpinan parti-parti komponen BN pelbagai peringkat mengisytiharkan keluar parti dan menyertai PKR. Mereka menyerahkan borang keahlian PKR kepada Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Sembilan YB Datuk Kamarul Baharin di Pejabat PKR Negeri Sembilan di Seremban hari ini.

Antara pemimpin yang menyertai PR hari ini ialah Timbalan Ketua Bahagian PPP Teluk Kemang, S Karupusammy, tujuh pemimpin cawangan dan ahli jawatankuasa (AJK) MCA bahagian Seremban, Teluk Kemang, Jempol dan Kuala Pilah.

Selain mereka, tiga AJK cawangan Pemuda Umno di Rembau dan Kuala Pilah, turut berbuat demikian.

Perkembangan ini benar-benar memeritkan MB Negeri Sembilan, Mat Hassan yang baru semalam menafikan akan berlakunya perhijrahan beramai-ramai ahli-ahli BN kepada PR. Jelas sekali Mat Hassan cuba berbohong. Sekarang baru Mat Hassan tahu langit tinggi atau rendah.

Penghijrahan ini bukannya terhenti setakat ini sahaja kerana desas-desus begitu kuat sekarang ini bahawa ada ADUN-ADUN BN akan melompat menyertai PR tidak lama lagi. Jumlah ADUN ini dikatakan melebihi dari 4 orang. Jika benar ini berlaku maka satu lagi negeri akan jatuh ke tangan PR setelah 5 negeri sekarang ini ditadbir oleh PR.

PR hanya memerlukan 4 orang ADUN sahaja lagi untuk membentuk kerajaan negeri di mana dengan penambahan 4 kerusi ini PR mempunyai 19 kerusi dan BN tinggal 17 kerusi. Sekarang ini PR mempunyai 15 ADUN (10 DAP, 4 PKR dan 1 PAS) manakala BN mempunyai 21 kerusi.

Kedudukan kerajaan BN memang genting cuma ianya tidak diwar-warkan oleh media. Hal ini benar-benar merimaskan Mat Hassan. Malah kemungkinan besar Mat Hassan akan berhari raya kali ini sebagai Ketua Pembangkang bukan lagi sebagai Menteri Besar.

Comments

dark am said…
salam, saudara, kenapa tiada berita ini di tv? saya menunggu berita baik ini di berita tv tapi tiada (atau saya terlepas).. boleh dapat kan gambaran sebenar di n9...