PENGUNDI HANTU : LIMA KAWAN SEKAMPUNG MENGAKU ~ Ref Malaysiakini

Saya dimaklumkan bahawa 5 orang yang ditahan di dalam bas yang didakwa membawa pengundi hantu dari Melaka di Permatang Pauh semalam, mengaku bahawa mereka dibawa ke sana untuk mengundi bukannya untuk membantu kempen BN.

Kawan saya sendiri (tidak mahu namanya disiarkan) yang tinggal sekampung dengan mereka mengesahkan perkara ini. Menurutnya, setiap seorang dari mereka dibayar RM100 sebagai habuan untuk menunaikan tanggungjawab mengundi BN semalam. Apa nama kampung itu dan siapa kawan saya itu terpaksa saya rahsiakan.

Namun niat dan cita-cita mereka akhirnya tidak kesampaian apabila mereka ditahan petugas-petugas PKR sebelum mereka sempat melakukan tanggungjawab terkutuk itu.

Saya tidak menyalahkan pemuda-pemuda tersebut 100 % kerana mereka sebenarnya telah menjadi alat kepada sebuah parti politik gila kuasa yang sedang hampir kelemasan sekarang. Oleh kerana itulah parti politik ini sanggup melakukan apa sahaja hatta ianya bertentangan dengan Islam dan undang-undang ciptaan mereka sendiri.

Kepada teman-teman yang menjadi pemimpin parti politik tersebut hentikanlah kerja biadap ini kerana Allah maha melihat akan segala kerja buat kamu. Takutlah kepada doakan orang yang kena zalim dan kena tipu.

Kepada yang memberikan alasan bahawa bas itu membawa tukang kempen BN tidak perlulah bersusah payah menafikannya kerana saya sudah faham benar akan sepak terajang hari pengundian ini. Malah kami petugas-petugas PAS Melaka pernah menangkap seorang pengundi hantu yang mengaku hendak mengundi dan membawa kad pengenalan orang lain semasa pilihanraya kecil Anak Bukit di peti undi Suka Menanti.

Insaflah wahai Hamba Allah kita hidup hanya sekali dan penuhilah kehidupan kita dengan amalan dan perbuatan yang diredhai oleh ALLAH S.W.T.


LAPORAN MALAYSIAKINI TENTANG PENGUNDI HANTU

5 bas 'pengundi hantu' ditahan

Tiga buah bas - sebuah daripadanya membawa penumpang - telah dibawa ke balai polis di Permatang Pauh selepas penyokong PKR percaya mereka digunakan untuk membawa pengundi hantu.

Bas-bas dan penumpang berkenaan kini berada di balai polis Seberang jaya, manakala pemimpin PKR, N Gobalakrishnan, yang juga ahli Parlimen Padang Seri, telah membuat laporan polis berhubung perkara tersebut.

Dan pada kira-kira jam 5.30 petang, dua buah bas lagi yang disyaki membawa pengundi hantu, dibawa ke balai polis.

Gobalakrishman memberitahu Malaysiakini bahawa mereka telah dimaklumkan bahawa enam buah bas yang membawa pengundi hantu, akan tiba di Permatang Pauh pada kira-kira 3 petang.

Selepas diperiksa, penyokong PKR mendapati dua buah bas kosong diletakkan di sepanjang Lebuhraya Butterworth-Kulim, dan diperhatikan oleh anggota polis.

Penyokong PKR kemudiannya diberitahu anggota polis tersebut bahawa bas tersebut sedang menunggu pengundi pulang dari mengundi.

Gobalakishman kemudian berkeras supaya bas-bas tersebut dibawa ke balai polis sementara menunggu laporan polis dibuat.

Dan dalam perjalanan ke balai polis, kumpulan PKR itu menemui sebuah lagi bas masuk ke Permatang Pauh. Bas ketiga ini penuh dengan penumpang.

Gobalakrishnan juga berkata, bas tersebut juga turut dibawa ke balai polis, bersama dengan dengan penumpangnya.

Difahamkan daripada salah seorang pemandunya, bas-bas tersebut datang dari Melaka.

Bas-bas tersebut menggunakan plet pendaftaran Pahang, Melaka, dan Kuala Lumpur. Sebuah daripadanya didapati didaftar di alamat bangunan Umno di Melaka.

Sepasukan polis telah dikejarkan ke balai polis berkenaan bersama sebuah trak meriam air.

Gobalakrishnan dan Setiausaha Agung PKR, Sallehuddin Hashim masuk ke balai polis untuk membuat laporan polis, tetapi keluar 30 minit kemudian dengan tangan kosong.

Gobalakrishnan memberitahu kira-kira 50 penyokong PKR di luar bangunan balai bahawa pihak polis terlalu sibuk untuk menerima laporan mereka. katanya, beliau akan mencuba lagi kemudian.

Gobala dan anak ditahan

Dan dalam satu lagi perkembangan dramatik, ketika Gobalakrishnan pergi semula ke balai polis berkenaan, beliau telah ditangkap bersama dua orang anaknya kerana "memberhentikan bas-bas tersebut".

Anaknya - Arvind, 20, dan Pravin, 23 - juga didakwa dikasari anggota polis sebelum mereka ditangkap.

Polis juga bertindak menyuraikan orang ramai dari balai tersebut.

Comments