ORANG PERMATANG PAUH TAK SAMA DENGAN ORANG MELAKA ~ Ref Malaysiakini

Kasihan YAB Ketua Menteri Melaka, angan-angan beliau untuk menumpaskan Anwar di Permatang Pauh tidak kesampaian. Malah jangankan di Permatang Pauh Anwar gagal ditundukkan, di Peti Undi Mengkuang yang dijaga Umno Melaka, juga BN tersungkur. Itulah YAB lain kali jangan cakap besar dan angkuh. Dalam Blog YAB bukan main lama lagi posting 'BN mampu menang di PermatanG Pauh' dibiarkan tidak update dari 16 Ogos sehingga hari ini baru update.

Untuk pengetahuan YAB, orang Permatang Pauh bukan macam orang Melaka (yang undi BN) mudah ditipu dan digula-gulakan dengan pembangunan dan janji-janji manis. Orang Permatang Pauh mempunyai kesedaran politik yang tinggi.

YAB boleh tipu orang Melaka dengan jalan tar di depan rumah; bantuan kain batik; duit 2 atau 3 puluh ringgit duit sogokan, jawatan sebagai 'Peon'; ugutan dan segala macam taktik 'tidak cerdik' yang biasa dilakukan oleh Umno/BN Melaka. Tetapi orang Permatang Pauh tak 'makan' semua itu. Mereka jauh lebih cerdik dari sesetengah pengundi BN Melaka yang begitu mudah ditipu dan diperdayakan oleh YAB dan anak buah YAB.

Saya cadangkan lain kali kalau YAB berkempen diluar selain dari negeri Melaka, YAB kena berkempen secara world class, terangkan program dan perancangan BN; nyatakan apa yang BN nak buat untuk tingkatkan Islam, bangsa Melayu, bahasa Melayu dan sebagainya. Selain itu rakyat juga ingin mendengar apa tindakan BN terhadap pemimpin yang rasuah, beri projek kepada kroni-kroni,lantik kawan,kenalan atau kroni menjadi pegawai-pegawai besar,projek-projek di bolot pemimpin dan sebagainya.

Kalau berkempen dengan fitnah, cacian, maki hamun dan tohmahan lebih baik YAB tidur di rumah atau hotel tak perlu datang ke mana-mana pilihanraya kecil 'ngabihkan bogheh' yo.

Rakyat dah muak dengan fitnah liwat, tuduhan Pakatan Rakyat ganas dan sebagainya. Kalau YAB masih nak berkempen dengan cara itu tunggulah kalau-kalau ada pilihanraya kecil di Melaka. Itupun selepas ini saya yakin orang Melaka pun sudah celik dan cerdik. Insya Allah mereka juga akan bangkit menolak Umno dan BN.

Saya setuju dengan pandang Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam media hari ini dimana beliau meminta pemimpin Umno/BN mengkaji cara kempen Umno/BN kerana mungkin ianya sudah basi dan menyebabkan rakyat muak dan meluat. Saya setuju sangat dengan pendapat Muhyiddin ini.

Selamat Mengubah cara kempen kepada YAB dan anak buah YAB dari Melaka. Jangan malukan orang Melaka di negeri luar. Ramai kawan-kawan saya di Pulau Pinang sebenarnya mentertawakan cara Umno/BN Melaka berkempen di Permatang Pauh baru-baru ini, kata mereka cara inilah dah ketinggalan zaman, macam tahun 60-an.

Sekadar sorotan semula. Di bawah ini adalah sebahagian dari Posting YAB Ketua Menteri tentang keyakinan beliau BN akan menang. Cuba anda nilaikan sendiri......
Saya juga nampak BN boleh menang kerana kebelakang ini penasihat PKR seolah-olah kehilangan punca selepas didakwa dengan tuduhan liwat. Anwar sebaiknya menyelesaikan isu ini di mahkamah dan bukannya melibatkan rakyat dengan meminta isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh.

Kes liwat itu adalah isu peribadi antara Anwar dengan pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, bukannya dengan kerajaan justeru kenapa rakyat dianiaya dan membuang masa serta kewangan.

Rakyat menjadi mangsa jadi.dan perlu menolak politik seperti ini kerana walaupun pilihan raya kecil ini berakhir, Anwar masih perlu berhadapan dengan kesnya yang akan disebut di mahkamah bulan depan. Sepatut dia bertanggungjawab di atas isu sendiri dan perlu menyelesaikannya tanpa melibatkan kerajaan, orang ramai, polis dan pengundi.

Comments