ISU UiTM : SIAPA YANG BUKA KEMASUKAN PELAJAR BUKAN MELAYU DI MRSM ~ Ref Malaysiakini

Sehari dua ini riuh rendah pelajar-pelajar UiTM mengadakan demonstrasi membantah cadangan Menteri Besar Selangor untuk UiTM membuka kemasukan kepada pelajar bukan Melayu seramai 10 %.
Saya hairan mengapa isu ini dipolitikkan, sedangkan Khalid hanya mencadangkan sahaja. Malah Khalid juga mengatakan isu ini sepatutnya tidak dijadikan isu perkauman. Saya tidak mahu mengulas lanjut tentang tindakan pelajar-pelajar UiTM mengadakan demonstrasi di Shah Alam, Pulau Pinang, Kelantan, Pahang dan lain-lain.
Saya hanya ingin bertanya kepada seluruh rakyat Malaysia terutama Orang Melayu siapa yang sebelum ini membuka kemasukan pelajar MRSM kepada pelajar Bukan Melayu. Tidakkan ianya sama dengan cadangan Khalid. Mengapa dalam hal MRSM tidak ada sesiapa membantah tetapi dalam hal ini mereka bukan main sensitifnya.

Saya bukannya ingin memainkan isu perkauman sekadar ingin membuat perbandingan bagaimana Umno cuba mempolitik isu ini untuk kepentingan mereka lebih-lebih lagi kempen pilihanraya kecil Permatang Pauh sedang hangat sekarang.
Saya melihat bahawa isu ini telah dijadikan isu politik murahan oleh Naib Canselor UiTM, Ibrahim Abu Shah dan juga Umno sendiri.
Lebih memelikkan lagi mengapa pelajar-pelajar UiTM ini tidak dihalang oleh pihak HEP Universiti dan Kementerian Pengajia Tinggi (penganut AUKU). Sedangkan dalam isu-isu lain pelajar-pelajar sering digertak dan diberi amaran untuk diambil tindakan jika menyertai sebarang perhimpunan.
Saya mencadangkan kepada Umno supaya menghentikan isu politik murahan ini. Kepada Ibrahim Abu Shah saya menggesa beliau meletakkan jawatan dan menyertai Umno serta merta.

Comments