HISTERIA SMK TANJUNG LUMPUR SEMAKIN TERUK, MENGAPA TAK PANGGIL DR HARON DIN? ~ Ref Malaysiakini

Kejadian histeria yang berulang di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur di Kuantan semalam, bertambah serius apabila salah seorang mangsa pelajar perempuan menjerit-jerit “aku ingin darah dan nyawa.”

Pelajar itu adalah antara lapan pelajar perempuan yang terus menjadi mangsa histeria di sekolah itu yang telah berlarutan sejak tiga bulan lalu.

Jeritan mangsa histeria itu menimbulkan kebimbangan kepada segelintir pelajar, ibu bapa dan beberapa pengamal perubatan tradisional yang berusaha keras untuk memulihkan keadaan.

Tinjauan media di sekolah terbabit semalam mendapati kejadian histeria masih terus membelenggu para guru dan pelajar walaupun pelbagai usaha telah dilakukan oleh pihak sekolah dan Jabatan Pendidikan Pahang.

Beberapa ibu bapa yang ditemui berkata, ungkapan salah seorang mangsa histeria hari ini yang berbau ugutan tidak boleh dipandang ringan.

Sehubungan itu, mereka menggesa Jabatan Pelajaran Pahang, pihak sekolah dan pakar dalam bidang perubatan Islam serta tradisional bertindak segera kerana bimbang makhluk halus yang dipercayai mendiami kawasan berkenaan akan bertindak lebih dahsyat lagi.

Malah, terdapat lebih daripada 20 pengamal perubatan rohaniah berusaha untuk memulihkan semula sekolah tersebut sejak Mei lalu, tetapi setakat ini masih menemui jalan buntu.

Sudah ramai bomoh, dukun, pawang, ustaz dan segala macam mak nenek dan bapak nenek dipanggil untuk mengubati pelajar-pelajar yang terkena histeria tersebut. Namun mereka masih belum sembuh malah semakin teruk dan membimbangkan.

Saya mencadangkan Pihak Jabatan Pelajaran Pahang dan SMK Tanjung Lumpur meminta bantuan Datuk Tuan Guru Professor Dr Haron Din yang terkenal dengan perubatan Islam Darul Syifa untuk mengubati gejala ini. Beliau memang terkenal dengan keupayaan berikhtiar meminta pertolongan Allah dalam masalah sebegini. Persoalannya mengapa pihak sekolah dan Jabatan Pelajaran Pahang enggan atau seolah-olah tidak nampak akan keupayaan ilmu Islam Dr Haron Din.

Apakah alasan yang menyebabkan beliau tidak dipanggil ..........saya boleh agak kenapa???? Tuan-tuan juga tahu jawapannya. Dalam hal macam ini pun ada pihak yang ingin bermain politik. Inilah yang dikatakan politik yang tidak bertamadun yang dimainkan oleh pihak-pihak tertentu.

Comments