BEBASKAN ANWAR TANPA SYARAT, UNTUK BERSIHKAN NAMA NEGARA - Ref Malaysiakini

Saya menggesa kerajaan Malaysia membebaskan Penasihat PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim tanpa syarat bagi membersihkan nama negara di persada antarabangsa.

Ini kerana sejak peristiwa tahun 1998, nama negara mula menjadi bertambah buruk, apabila banyak negara luar yakin bahawa tindakan ke atas Anwar Ibrahim adalah suatu konspirasi politik untuk menjatuhkan beliau. Sangkaan ini akhirnya menjadi kenyataan Anwar kemudiannya dibebaskan dari tuduhan liwat setelah menjalani hukuman bertahun-tahun lamanya.

Selepas itu nama Malaysia bertambah buruk apabila seorang wanita Mongolia di bunuh di dalam negara kita menggunakan bom C4 yang dikatakan kepunyaan pihak keselamatan. Sehingga ini keluarga wanita Mongolia itu jelas tidak berpuashati dengan perjalanan perbicaraan kes tersebut yang disifatkan mereka ada yang tidak kena.

28 Jun lalu negara kita dan dunia antarabangsa dikejutkan pula dengan tuduhan liwat yang dilaporkan oleh bekas Pembantu Anwar, Saiful Bukhari Azlan, 23 yang mendakwa diliwat bekas majikannya itu sebanyak 9 kali. Tidak lama selepas itu Anwar mendedahkan laporan seorang doktor Pusat Perubatan Swasta, Pusrawi yang memeriksa Saiful bahawa tidak kesan Saiful di liwat. Terdapat juga laporan blog yang menyatakan pemeriksaan yang dilakukan oleh Doktor Pakar Hospital Kuala Lumpur (HKL) juga mendapati tiada kesan Saiful diliwat.

Malangnya pihak Pejabat Peguam Negara tetap mahu meneruskan tuduhan terhadap Anwar walaupun laporan itu menunjukkan tiada kesan mangsa diliwat.

Anwar dalam persidangan medianya semalam, dengan tegas mahukan Perdana Menteri Abdullah Badawi bertanggungjawab sepenuhnya dengan kes ini kerana menurutnya, ada pihak di Pejabat Peguam Negara yang professional tidak mahu mendakwa beliau. Malangnya terdapat orang tertentu di Pejabat Perdana Menteri dan pihak keselamatan yang berdegil untuk meneruskan tuduhan ke atas Anwar. Kes ini akan didengar di Mahkamah Jalan Duta jam 10.00 pagi ini.

Anwar juga dalam sidang media sebelum ini, mendakwa tuduhan liwat ke atasnya ini adalah bertujuan untuk menafikan haknya untuk bertanding pada pilihanraya kecil Permatang Pauh yang dijadualkan berlangsung pada 26 Ogos ini. Selain itu menurutnya, tindakan adalah juga untuk menyelamatkan kerajaan BN dan Pak Lah yang terumbang-ambing sekarang.

Sekali lagi saya sebagai rakyat Malaysia yang cintakan negara, merayu kerajaan Malaysia supaya membebaskan Anwar tanpa syarat demi nama baik negara di mata dunia.

Comments

Slash said…
Semoga mereka yang menganiaya Anwar akan DILAKNATI ALLAH di dunia dan di akhirat.
Kebenaran akan terserlah juga akhirnya.
Unknown said…
Leaving politics aside for a second, DSAI is a man who has a wife and 6 children.

And he is already 61 years old.

That the powers that be can cook up a trump up charge and then NOT give him bail to keep him away from his loved ones, this is TOO MUCH!!!

GOD has eyes!!!!
CHee XtheMan said…
This is another BIG LIE !!


Is they were to reject Anwar bail.
I hope all Malaysian who truely love this country NOT TO celebrate this coming 51th Merdaka, and hang Malaysia flag upside down !!\

GOD bless Malayaia
Unknown said…
BREAKING NEWS:

statustory declaration of dr. osman in Malaysia-today.net

one thing i don't understand why shitful didn't go to the umno penal of doctor.