BAJET 2009 : RAKYAT MARHAEN TERUS TERHIMPIT ~ Ref Malaysiakini

Tidak ada apa-apa yang menguntungkan rakyat marhaen yang bukan kakitangan awam. Bonus 1 bulan dan kenaikan pencen yang diberikan oleh kerajaan hanyalah untuk pekerja sektor awam dan pesara kerajaan.

Apa yang diperolehi oleh pekerja sendiri, swasta dan bukan pesara kerajaan. Jelas sekali dari pembentangan Bajet 2009, kerajaan langsung tidak menyediakan kaedah dan bantuan untuk mengurangkan bebas kenaikan harga dan barangan. Apa yang kerajaan buat untuk menurunkan harga barangan yang mencengkam seluruh rakyat sejak dari kenaikan harga minyak awal Jun lalui. Penurunan kadar Tol misalnya, tidak memberikan kesan kepada rakyat marhaen yang tinggal di desa yang tidak pernah atau jarang sekali menggunakan lebuhraya.

Maka bagi rakyat marhaen tidak ada apa yang mengembirakan mereka selain terus 'menangis' di dalam sedikit kegembiraan pekerja sektor awam yang mendapat bonus.

Mengapa kerajaan tidak langsung memikirkan kaedah dan cara untuk menurunkan harga barang dan menurunkan harga minyak ke tahap paling minima? Apakah kerajaan hanya menjaga kebajikan pekerja sektor awam dan menafikan kebajikan rakyat terbanyak yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

Selagi kerajaan gagal mencari kaedah terbaik untuk menurunkan harga barangan dan harga minyak selagi itulah rakyat marhaen yang susah semakin susah dan menderita.

Oleh itu marilah sama-sama mendoakan agar kerajaan yang ada sekarang bertukar tangan kerana terbukti kerajaan Parti Dacing Senget (PDS) gagal menangani masalah sebenar rakyat. Pemimpin PDS sudah ketandusan idea untuk menyelesaikan kemelut yang semakin kalut dan mencengkam rakyat terbanyak ini.

Ya Allah makbulkan doa kami agar kerajaan Pakatan Rakyat ditubuhkan segera menggantikan kerajaan Parti Dacing Senget ini.

Comments