SYED SADDIQ DAFTARKAN PARTI ANAK MUDA HARI INI?


KUALA LUMPUR 17 SEP : Ahli Parlimen Muar, Syed Saddik Syed Abdul Rahman dijangka menghantar permohonan untuk mendaftarkan Parti Anak Muda hari ini. 

Dalam temubual dengan Bernama Radio semalam beliau membayangkan pendaftaran parti itu akan dilakukan hari ini di Pejabat Pendaftar Perubuhan. 

Usaha beliau menubuhkan parti berteraskan golongan belia dilihat mengundang pelbagai reaksi pemerhati politik.

Usaha beliau ini nampaknya digeruni oleh pelbagai pihak kerana bimbang anak-anak muda yang sebelum ini tidak minat berpolitik akan cenderung untuk menyokong parti baru ini. Pelbagai pandangan negatif dilemparkan kepada Syed Saddiq termasuk dari Tun Mahathir yang menyatakan Ahli Parlimen Muar itu tidak akan berjaya.

Ramai juga ahli akademik yang berasa gerakan yang bakal ditubuhkan bekas menteri belia dan sukan itu tidak akan berjaya.

Penganalisis politik Dr Jeniri Amir malah mempersoalkan kredibiliti ahli parlimen itu -yang disifatkan masih kurang pengalaman-untuk meraih sokongan belia.

“Bagaimana mungkin seorang yang masih hijau (mentah) berupaya untuk menyakinkan rakyat di negara ini. Saya akui hakikat golongan muda 46 peratus dalam negara tetapi sokongan anak muda semata-mata tidak akan memadai.

“Bagi saya, Syed Saddiq tidak perlu bermimpi untuk memperoleh sokongan padu dalam golongan muda kerana dia hanya akan dapat mimpi ngeri,” katanya ketika dihubungi media baru-baru ini. 

Selain itu, Dr Jeniri turut menambah Syed Saddiq harus bersandarkan realiti landskap dan demografi negara dalam menubuhkan sebuah parti politik.

“Dalam politik, ilham dan inspirasi tak salah tetapi harus bersandarkan realiti landskap dan demografi politik negara.

“Tetapi ini, Syed Saddiq seperti berada dalam alam Etopia dengan angan-angan besar,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Senada dengan Dr Jeniri, Prof Rusdi Omar dari Universiti Utara Malaysia (UUM) turut mempunyai pandangan yang sama.

Tambah Rusdi, lebih elok sekiranya Syed Saddiq hanya menubuhkan NGO berpaksikan belia dari sebuah parti politik.

“Saya rasa lebih elok kalau Saddiq tubuh NGO dari parti politik berasaskan belia kerana sukar untuk dia berjaya dengan hanya sokongan anak muda.

“Dia perlu lihat kepada golongan tua yang juga mengundi,” katanya.

Rusdi juga bercadang, sekiranya Syed Saddiq masih ingin menubuhkan parti politik berasaskan anak muda, ia harus melangkaui semua parti sedia ada.

“Mungkin memperkukuh hubungan dengan sokongan Khairy Jamaluddin Nurul Izzah Anwar Ibrahim dan Rafizi Ramli yang juga lantang bersuara demi anak muda,” katanya lagi.

Untuk rekod, Syed Saddiq menyifatkan partinya itu akan terdiri daripada pemimpin muda dari pelbagai kaum yang faham teknologi, dasar inovatif serta komitmen untuk membuktikan gerakan politik boleh bertahan tanpa perkaitan dengan kroni atau taikun.

Dalam wawacara bersama Malaysiakini, anggota parlimen Muar itu menekankan "platform, gerakan atau mungkin juga parti" yang ingin dibawanya akan mengutamakan kepelbagaian.

Anggota gerakan itu, dipanggil "Muda Malaysia" pada masa ini.

Terdahulu Dr Mahathir berpendapat langkah dicatur bekas menteri belia dan sukan itu - yang mahu memulakan gerakan baru politik negara - tidak akan berjaya.

Malah Dr Mahathir beranggapan model yang dibawa Syed Saddiq itu tidak sesuai.

Mungkin ada impak besar di persada politik

Sementara itu, Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya Awang Azman Awang Pawi pula berkata usaha Syed Saddiq perlu disokong kerana membantu perkembangan demokrasi negara.

“Parti ini perlu diraikan kerana membantu menyuburkan lagi perkembangan demokrasi negara.

“Sebagai parti baru ia tidak terlepas daripada kritikan kerana masih dianggap lemah kerana masih terlalu baru, tidak lagi struktur parti dan kepimpinan yang jelas,” jelasnya.

Bagaimanapun, Prof Dr Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pula berkata jika strategi yang dilancarkan anggota parlimen itu berkesan ia mungkin dapat beri impak kepada senario politik tempatan.

“Mengapa saya berpendapat sedemikian ialah kerana pengundi anak muda dan berkemungkinan akan bertambah 8 juta pengundi baru jika diambil kira faktor umur 18 tahun had umur dan partinya bakal digemari mereka,” katanya. 

Comments