BALA GST : KERAJAAN BN MULA PUJUK RAKYAT

Hari ini menteri kabinet blackout mula memujuk rakyat agar menerima BALA GST. 

Antara pujukan manis menteri GST itu ialah katanya Malaysia akan dapat menambah pendapatan sebanyak hingga RM27 bilion jika cadangan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak tujuh peratus dilaksanakan seperti di negara jiran, Singapura.

Menteri tersebut ialah Idris Jala, yang dilantik semula menjadi Menteri Di Jabatan Perdana Menteri. 

Beliau berkata mekanisma pencukaian baru itu boleh menjamin pendapatan tambahan sebanyak RM20 bilion hingga RM27 bilion, apabila matang.

"Tahap matang ialah apabila setiap penduduk Malaysia mula menyumbang ke arah GST. Ia mestilah dilaksanakan sebaik sahaja penduduk Malaysia bersedia menerima mekanisma itu," tegas beliau.

Bercakap pada forum "GE13 - What it means for business? (PRU13 - Apa Ertinya bagi Perniagaan?)" di sini hari ini, Jala berkata pendidikan tentang GST dan bagaimana ia memberi faedah kepada ekonomi negara amat penting, dan juga agar warga Malaysia faham dan menerima mekanisma pencukaian itu nanti.

Beliau juga berkata GST akan menjana dana tambahan bagi kerajaan untuk dibelanjakan bagi kesejahteraan rakyat Malaysia, seperti apa yang dijanjikan dalam manifesto Barisan Nasional sebelum pilihan raya umum ke-13.

"Walaupun satu cukai baharu diperkenalkan, namun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah memberikan komitmen untuk menurunkan cukai korporat dan juga cukai pendapatan peribadi.

"Ini menunjukkan kerajaan mahukan keseimbangan dalam setiap langkah yang diambilnya, sama ada dari sudut ekonomi mahupun politik," kata Jala yang menerajui Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu).

Inilah bala yang terpaksa diterima oleh semua rakyat tidak kira yang menyokong PR atau BN. Kalau ianya kena pada penyokong BN tidak mengapa tetapi masalahnya bala ini terkena kepada semua.

Comments

Anonymous said…
Kalau ikut kn saranan Zahid Hamidi yg bodoh tu,berapa yg dpt di kutip oleh kerajaan jika hampir 3 suku dr rakyat negara in keluar dr Malaysia?
Anonymous said…
Tak habis2 no kutuk, Parti Kutuk Rakyat!
Anonymous said…
Wei rakyat Malaysia sekalian, aku perintahkan korang smeua agar jgn menentang polisi kjaan barisan nasional yg selama ini telah beri nikmat bangunan2 besar, kereta proton dan internet kat korang...... Aku pewrintahkan korg semua agar bersyukur kpd BN....Bersyukur cepat pada BN....Kalau tak bersyukur pd BN, korg boleh keluar dari Malaysia