TAHUKAH ANDA 9 NEGERI YANG AKAN JATUH KE TANGAN PR?

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Dr Hatta Ramli menjangkakan sembilan negeri akan jatuh kepada Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang.

Persoalannya negeri mana yang dimaksudkan oleh Dr Hatta tersebut? Untuk rekod Sarawak tidak akan ada Pilihanraya peringkat negeri kerana Pilihanraya Negeri Sarawak baru sahaja diadakan tahun lalu.  Jadi 12 negeri sahaja yang akan mengadakan pilihanraya negeri pada PRU 13 nanti iaitu Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan dan Sabah. Jadi 9 negeri yang dimaksudkan oleh Dr Hatta akan datang dari 12 negeri ini.

Pada congakan pemerhati politik negeri-negeri tersebut ialah Kelantan, Pulau Pinang, Selangor, Kedah, Perak, Negeri Sembilan, Terengganu, Sabah dan Melaka. Manakala di Pahang dan Perlis BN hanya memenangi dengan majoriti kecil kurang dari 2/3.

Andaian ini dibuat berdasarkan kepada situasi terkini politik semasa yang memperlihatkan rakyat semakin berani menunjukkan sikap dan kecenderungan politik masing-masing. Sebab itulah sehingga kini Najib meroyan tidak berani membubarkan Parlimen.

Comments

Anonymous said…
Aku doakan semua negeri dalam Malaysia dapat kepada Pakatan - Puas hati aku... Pergi Jahanam BNatang!
Anonymous said…
termasuk perlis, bukan melaka
Anonymous said…
Ha ha berangan lah
Anonymous said…
Angan-angan insyallah akan jadi kenyataan dgn.izin Allah
Anonymous said…
Angan-angan insyallah akan jadi kenyataan dgn.izin Allah
Anonymous said…
HAHA BERANGAN TAIK KUCING LAH KO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!