BANYAK PERSAMAAN PRESIDEN MORSI DENGAN MENTERI BESAR KELANTAN

Presiden Mesir yang baru, Dr Mohamad Morsi mengumumkan 4 langkah pertama sebaik beliau memulakan tugasnya sebagai Presiden Mesir. Keempat-empat langkah itu ialah:

Pertama: Menyumbangkan wang gaji Presidennya untuk kebajikan rakyat Mesir

Kedua: Mengeluarkan arahan tidak menggantungkan gambarnya di bangunan kerajaan atau menerbitkan apa-apa iklan ucapan tahniah di dalam akhbar.

Ketiga: Semalam beliau menerima kunjungan ibu kepada Khaled Said dan keluarga mereka yang terbunuh pada perhimpunan 25 Januari, di Istana Presiden dan mengarahkan pengawal istana untuk tidak menghalang keluarga mereka yang syahid itu dari menemuinya pada bila-bila masa. Beliau juga berjanji untuk menghukum mereka yang membunuh para peserta perhimpunan dengan mendakwa semula bekas Presiden Hosni Mubarak dan menteri dalam negeri, Habib al-Adli, serta lain-lain defenden di atas kes membunuh para demonstran. (Lebih 800 orang terbunuh dan 6,000 cedera semasa perhimpunan 25 Januari Hizbut-Tahrir.)

Keempat: Mengarahkan pihak keselamatan mengurangkan bilangan kenderaan bagi mengiringinya bertujuan tidak mahu mengganggu pergerakan lalulintas rakyat awam dan rkata, pihak tertinggi pasukan keselamatan juga meminta Mursi dan menolak permintaan pihak keselamatan yang meminta keluarga beliau berpindah ke Villa As-Salam bersebelahan Istana Itthadiyah akan tetapi Mursi tetap mahu kekal tinggal di kediamannya sebelum ini di Tajammuk. 



Apa yang jelas langkah pertama, ketiga dan keempat adalah sama dengan langkah yang diakukan oleh Menteri Besar Kelantan,  Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat 


Tok Guru memotong sebahagian gajinya untuk diinfakkan kepada tabung kerajaan negeri. 


Tok Guru tidak menghalang sesiapa sahaja untuk bertemu dengan beliau terutama di masjid dan rumah beliau. Di Pejabatnya juga rakyat boleh bertemu tanpa kawalan yang ketat.


Tok Guru juga tidak menggunakan anggota polis khusus untuk mengawalnya. Tiada body guard khususn .....tiada polis mengawal rumahnya.


Tok Guru tidak tinggal di rumah rasmi Menteri Besar iaitu JKR 10 tetapi tetap tinggal di kediaman asal beliau  iaitu di Pulau Melaka.

Comments