TAHUN BARU 2011 : RAKYAT MESTI BERAZAM BENTUK KERAJAAN BARU YANG LEBIH BAIK

Saat berganti minit, minit berganti jam, jam berganti hari, hari berganti bulan, bulan berganti tahun. Tanpa disedari tahun masehi sudah menjangkau kepada 2011. Kerajaan yang mentadbir negara kita masih belum berubah. Rasuah berleluasa, penyelewengan jadi wirid, diskriminasi jadi mainan, kezaliman jadi pakaian, penindasan tanpa had dan segala satu macam perkara yang semakin hari semakin menekan kita semua.

Jika rakyat tidak bangkit membuat perubahan kita bimbang negara kita akan hancur dan terus malap dari segi ekonomi, sosial, pembangunan, hak asasi manusia, demokrasi dan keadilan. Undang-undang dipinggirkan begitu sahaja. Yang diadili hanyalah orang bawahan, orang atasan walaupun membunuh, merogol, rasuah dan sebagainya terlepas.

Malaysia dan rakyatnya mesti diselamatkan. Penyelamatnya ialah kita sendiri sebagai rakyat yang mempunyai kuasa undi untuk menukar kerajaan negeri dan pusat.

Slogan Konvensyen PR 19 Disember lalu yang menggariskan program PR dalam 100 hari memerintah jelas membuktikan komitemen PR untuk membuat perubahan kepada negara dan rakyat Malaysia.

Janji 100 hari Kerajaan Pakatan Rakyat menuju Putrajaya adalah suatu azam yang benar dan menjanjikan suatu perubahan yang pasti buat pembentukan sebuah Malaysia yang lebih baik.

Sempena tahun baru 2011, dengan rendah hati dan penuh kesyukuran saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru 2011 buat semua warganegara Malaysia dari berbagai bangsa, agama dan warna kulit serta ideologi.

Tahun baru 2011, kita sebagai rakyat Malaysia sewajarnya menanamkan sikap peka sensitif terhadap apa juga yang berlaku di sekeliling kita.

Tahun 2010 banyak memberi keinsafan kepada kita, bagaimana rakyat terus ditipu dan dimomok-momokkan dengan pembangunan dan kesenangan hidup oleh kerajaan. Tetapi pada hakikatya rakyat terus terhimpit dengan kenaikan harga minyak, barangan dan sebagainya.

Kerakusan kerajaan Umno BN menaikkan harga minyak dan barang, menanamkan semangat perkauman rasis yang sempit, menyalahgunakan kuasa, memporak-perandakan institusi kehakiman, menginjak-injak maruah dan terus menodai hak rakyat adalah sesuatu yang amat dikesali dan tidak boleh dimaafkan.

Kronologi salah laku kerajaan Umno BN andai difilemkan sudah tentu tidak cukup untuk ditayangkan sepanjang tayangan filem biasa. Andai disirahkan mungkin sehari satu malam pun tidak tamat.

Sifat buruk seperti fitnah, rasuah, pembaziran, gila kuasa, tamak, yang terus menjadi wirid harian kerajaan seolah-olah ianya tidak berkesudahan selepas 53 tahun pemerintahan Umno BN.

Oleh kerana itu tidak ada jalan lain bagi rakyat untuk menyelamatkan negara dan rakyat selain dari bangkit menyedarkan rakan, jiran, saudara, taulan dan sesiapa sahaja untuk menukarkan kerajaan BN yang ada sekarang kepada kerajaan PR dengan menggunakan kuasa undi mereka pada Pilihanraya Umum ke 13 nanti.

Salam Hormat

Sofi Wahab
Rakyat Malaysia yang mahukan perubahan.

Comments