TIMBALAN MENTERI BERMIMPI : SALUR BANTUAN MELALUI KETUA UMNO

Banjir melanda Kedah begitu dahsyat sehingga 50,000 orang terpaksa berpindah. Maka ramailah pemimpin Umno yang memfitnah kerajaan Kedah kononnya tidak peka dan tidak sensitif terhadap masalah rakyat. Padahal Menteri Besar, Wakil Rakyat dan PAS serta DAP bertungkus lumus siang dan malam bersama rakyat menghadapi ujian Allah ini. Cumanya media menutup cerita tersebut. Seperti kata pimpinan kerajaan negeri takkan kita hendak tunggu media untuk buat kerja.

Semalam Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Razali Ibrahim menunjukkan mukanya di Kedah dengan membawa gerombolan anak-anak muda membantu membersihkan rumah mangsa banjir. Bagus kerja dan amal beliau.

Namun yang menyakitkan mata ialah beliau atas sifatnya Timbalan Menteri Belia dan Sukan menyalurkan bantuan bukan kepada kerajaan negeri Kedah atau agensi kerajaan negeri sebaliknya diterima oleh Pengerusi Perhubungan Umno Kedah, Mahadzir Khalid yang juga Menteri Besar pencen. Antara bantuan yang diberikan ialah enjin bot dan lain-lain.

Jelas sekali pemimpin Umno termasuk bertaraf menteri masih bermimpi tidak tahu yang mana kerajaan dan yang mana parti politik. Kita tidak pelik jika bantuan itu dari Umno tetapi masalahnya bantuan itu atas nama kerajaan, lebih beradab jika ianya diberi kepada kerajaan negeri. Ternyata puak-puak ini membelakang semangat federalisme. Inikah semangat 1Malaysia????

Comments