ULAMA TAK CAMPUR POLITIK, MINDA PENJAJAH TERUS DIPERTAHAN

Sikap Ulama' tidak mahu campur tangan dalam isu politik dan tidak berani menegur ahli politik sebenarnya ditanam oleh penjajah Inggeris sewakti menjajah negara umat Islam. Sebab itulah Inggeris membiarkan sahaja semua upacara agama di jalankan tetapi pada masa yang sama menanamkan kepercayaan bahawa agama tiada kaitan dengan politik. Lantaran itu Ulama' Islam menjadi bisu dan tidak mencampuri hal ehwal politik. Mereka hanya mengambil tahu hal berkaitan munakahat, zakat, solat, kematian, faraid dan lain-lain. Jauh sekali dari mencampuri urusan pentadbiran, undang-undang, ekonomi, jenayah, pendidikan dan sebagainya.

Sikap politik suku agama suku ini menular sehingga ke hari ini. Maka tidak hairan kebanyakan ulama' yang duduk bersama pemerintah tidak berani menegur pemerintah kerana tidak mahu mencampuri urusan politik. Minda penjajah ini jelas sekali terus terpahat dan disuburkan oleh pemerintah yang ada pada hari ini.

Semalam Mufti Perak, Harussani Zakaria berkata, sebagai pihak yang menjurus kepada soal-soal keagamaan, adalah lebih baik jika mereka tidak dikaitkan dalam urusan itu (politik).

"Saya pun tidak suka bercakap soal politik, saya bercakap tentang perpaduan orang Melayu," katanya ketika dihubungi media di Ipoh, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan wakil Perak, Datuk Rosli Husin ketika membentangkan usul agama dan pendidikan dalam Perhimpunan Agung UMNO semalam yang mahu institusi agama bijak menangani isu berkaitan agama terutama yang ditimbulkan parti pembangkang agar mereka tidak dilihat seperti dilanda 'sindrom bisu.'

Saya mengharapkan ulama' kerajaan khususnya Menteri, Mufti, Ulama Muda Umno dan lain-lain supaya berani menegur pemimpin kerajaan yang ada pada hari ini jika mereka menyeleweng dari agama Islam. Jelas sekali banyak perkara yang jauh tersasar dari Islam. Yang jelas adalah seperti peminggiran hukum Islam dari undang-undang negara; sistem riba yang masih diamalkan; lesen judi, arak, pusat maksiat terus diberi malah semakin bertambah; penindasan dan kezaliman kepada negeri-negeri PR; pemimpin-pemimpin dan ahli keluarga yang tidak menutup aurat; pembaziran; rasuah dan kronisme; penganjuran program-program mungkar dan lain-lain. Perkara ini terus dipertahankan dan semakin banyak walaupun insititusi agama telah kama ujud dalam pentadbiran negara.

Comments