PR BAWA USUL KE DUN MELAKA BANTAH ROBOH SURAU DAN PASTI

Pakatan Rakyat(PR) Negeri Melaka membuat usul membantah perobohan PASTI dan surau serta rumah rakyat di Bukit Katil. Usul tersebut akan dihantar kepada Speaker DUN untuk persidangan DUN Melaka yang bermula pada 1 November ini.

ADUN Ayer Keroh, YB Khoo Poay Tiong berkata semalam, beliau akan mengemukakan usul ini untuk dibahaskan pada persidangan DUN kali ini.

Dalam kenyataannya semalam, YB Khoo menyelar sikap kerajaan Melaka yang rakus mengambil tanah rakyat sehingga mengorbankan surau dan institusi pendidikan dengan alasan untuk dibuat jalan sedangkan tidak jauh dari kawasan tersebut terdapat tanah kosong yang lebih sesuai untuk dibuat jalan.

"Mengapa mereka ingin ambil kawasan itu sedangkan ada kawasan lain yang lebih sesuai dan kos pampasannya sudah tentu lebih rendah dari tanah yang ada bangunan dan rumah" jelas YB Khoo.

Beliau menggesa kerajaan membatalkan hasrat tersebut bagi membuktikan slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.

Beberapa penduduk di Kampung Bukit Katil akan kehilangan rumah akibat pengambilan tanah ini. Selain itu sebuah surau dan PASTI juga akana ranap. Kerajaan telah memanggil semua tuan tanah pada 3 Nov ini untuk urusan pembayaran pampasan.

Semalam kira-kira 500 penduduk di kawasan itu mengadakan demo membantah tindakan rakus kerajaan negeri yang ingin mengambil tanah mereka untuk dibuat jalan.

Comments