MCA TAKUT UNTUK TERIMA CADANGAN SPRM BAGI PENGISYTIHARAN HARTA

Semalam Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Abu Kassim Mohammad dilaporkan bersetuju dengan cadangan Bekas Presiden Majlis Peguam, S. Ambiga supaya aset ahli-ahli politik terutama di kalangan anggota Kabinet dan kehakiman didedahkan kepada umum untuk menunjukkan ketelusan.

Semua anggota Kabinet kini mengisytiharkan harta mereka setiap tahun kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tetapi ia tidak didedahkan kepada umum. Mengapa mereka takut mendedahkan kepada umum? (Faham-faham sendir la).

Namun cadangan SPRM ini ditentang oleh Presiden MCA, Chua Soi Lek yang memberikan alasan bahawa tiada satu pun negara di dunia ini yang anggota kabinetnya mengisytiharkan harta kepada umum.

Bagi saya cadangan SPRM itu amat bagus dan sewajarnya dilaksanakan, mengapa MCA tidak bersetuju dengan cadangan yang baik itu. Adakah MCA hendak menyembunyikan kekayaan yang dimiliki oleh pemimpin kerajaan. Bagi saya bukans sahaja menteri kabinet yang perlu isytiharkan harta mereka malah isteri, anak dan anggota keluarga terdekat mereka juga mesti berbuat demikian juga. Ini kerana ada di kalangan individu tertentu yang tidak menggunakan nama mereka sendiri untuk harta-harta mereka tetapi menggunakan nama orang lain seperti nama keluarga, pemandu dan sebagainya.

Kepada Chua Soi Lek, apa yang hendak ditakutkan, berani kerana benar takut kerana salah.

Comments