CAMRY VS PROTON PERDANA ~ Ref Malaysiakini

Keputusan Kerajaan Perak untuk menjadikan Toyota Camry sebagai kereta rasmi kerajaan mendapat tentangan dan cemuhan dari pemimpin Umno. Memang perkara ini sudah dijangka. Umno tidak akan bersetuju dengan apa sahaja keputusan kerajaan PAS walaupun keputusan itu mempunyai justifikasi yang kukuh untuk dijalankan atau digunapakai. Ini berlainan dengan PAS yang sememangnya terbuka menerima apa juga program dan perancangan yang dilakukan oleh sesiapa sahaja termasuk Umno/BN.

Namun ini tidak berlaku di dalam Umno. Parti ini sentiasa mencari perkara negatif walaupun ianya hanyalah perkara kecil.

Semalam Ahli Dewan Undangan Negeri Perak (ADUN) Manong, Ramly Zahari mengkritik Kerajaan Perak yang disifatkan beliau tidak patriotik apabila sanggup menggunakan kereta Toyota Camry 2.4 bagi menggantikan Proton Perdana V6 Executive sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri.

Penggunaan kereta import berbanding kereta buatan tempatan juga bererti kerajaan negeri sanggup mengalirkan wang ke luar negara untuk membeli kereta-kereta berkenaan.

Itulah pandangan ADUN tersebut yang jelas tidak memahami tujuan dan objektif kerajaan negeri Perak mengambil keputusan menggunapakai Toyota Camry sebagai kenderaan rasmi.

Saya bersetuju dengan kerajaan Perak dalam hal ini, duit rakyat semestinya dijimatkan oleh kerajaan dalam apa juga tindakan dan aktiviti. Jadi tindakan kerajaan Perak jelas membuktikan bahawa kerajaan tersebut begitu prihatin dengan duit rakyat. Ini bukan soal tidak patriotik atau tidak. Apa guna kita menjaga patriotik andai duit rakyat dibazirkan.

Comments

Bila pimpinan Umno cakap bab patriotik ni, tekak mula merasa loya, kepala pun naik pening.

Kalau orang guna Toyota Camry dituduhnya tak patriotik, tapi bila dia orang ke sana kemari dengan merc mata belalang atau BMW tidak pula rasa diri mereka tak patriotik.