MCA RETAK MENANTI BELAH ~ Ref Malaysiakini

MCA semakin bergolak. Isu ini memang dijangkakan kerana Presiden MCA sekarang Ong Tee Kiat memang tidak 'ngam' dengan Timbalan Presidennya, Chua Soi Lek sejak dari dahulu. Mereka datang dari kem yang berlainan iaitu Ong dari kem 'Lim Ah Lek' manakala Chua dari kem Ling Liong Sik.

Krisis MCA nampaknya memuncak kembali selepas Ong Tee Keat membentuk kabinet baru MCA baru-baru ini. Dari barisan yang dibentuk Ong, ternyata Presiden MCA itu mengenepikan Chua dari jawatan-jawatan utama. Malah Chua juga tidak diberikan sebarang jawatan penting. Malah jawatan Pengerusi MCA negeri pun tidak diserahkan kepada beliau.

Lebih teruk lagi ramai pemerhati mendakwa bahawa nama Chua Soi Lek langsung tidak dihantar kepada Perdana Menteri sebagai calon untuk menjadi Menteri seperti menjadi tradisi sebelum ini. Ini menurut pemerhati menyebabkan Soi Lek semakin marah kepada Tee Keat.

Dalam kenyataannya kepada Malaysiakini di Petaling Jaya hari ini, Timbalan Presiden MCA itu berkata beliau tidak mahu kepimpinannya (Presiden MCA) memberitahunya bahawa Perdana Menteri tidak bersetuju beliau dilantik (jadi menteri), sedangkan mereka (Presiden) sebenarnya tidak langsung menyenaraikan nama untuk dihantar kepada Abdullah.

Nampaknya marah benar Chua kepada Tee Keat dalam isu ini.

Tidak syak lagi sejarah lama iaitu perbalahan antara Presiden dan Timbalan Presiden MCA akan berulang kembali. MCA kini seolah-olah retak menanti belah.

Comments

Unknown said…
Ikut jejak langkah abang sulunglah tu!
Unknown said…
silap haribulan BN boleh KO pada pilihanraya ke 13 nanti ni.