TUKAR KERAJAAN : ANWAR MULA BERCAKAP DALAM NADA BERLAINAN? ~ Ref Malaysiakini

16 Sept? 23 Sept? Sebelum Hari Raya Haji atau bila?, Rakyat terbanyak sedang menunggu bila kerajaan ilham Anwar akan dapat dibentuk. Rakyat ternanti-nanti dengan janji Anwar bagi keluar dari kezaliman dan kejahatan BN kepada keadilan dan kebaikan kerajaan Pakatan Rakyat.

Rakyat menanti mengharap tanpa rasa jemu dan malas. Anwar pula memujuk rakyat dengan berkata kalau 50 tahun boleh tunggu mengapa beberapa bulan tidak boleh tunggu. Maka rakyat pun menunggu hingga ke saat saya 'mematuk' keyboard Komputer buruk saya ini bayang kerajaan baru pun tidak kelihatan. Mungkin sang suria ini akan muncul tiada siapa yang tahu samada ia menjadi kenyataan dan bila tarikh bersejarah itu berlaku.

Hari demi hari berlalu hari ini tanggal 23 Oktober, Anwar mula bercakap dalam nada yang berlainan. Mengapa begitu cepat dan pantas beliau menukarkan cakap-cakapnya sebelum ini.

Kini beliau bercakap dalam nada yang berlainan pula. Katanya, beliau tidak mahu lagi bercakap mengenai perancangan untuk mengambil alih kerajaan seperti yang diuar-uarkannya sebelum ini. 'AAAiiiik' mengapa tiba-tiba begitu, kata-katanya cukup menghampakan rakyat yang mahukan perubahan. Terutama kami yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Mengapa Anwar begitu mudah undur ke belakang?

Anwar dalam sedia media selepas taklimat Bajet Pakatan Rakyat 2009 berkata cukuplah mengenai perkara itu (pelalihan kerjaaan), kita akan fokuskan kepada pembangunan ekonomi.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan media mengenai perkembangan terbaru berkaitan rancangannya untuk mengambil alih kerajaan.

Sebelum ini semasa berucap di Kota Bharu pada 9 Oktober lalu, Anwar meletakkan sasaran terbaru untuk mengambil alih kerajaan iaitu sebelum hari Raya Aidiladha Disember depan.

Kami sebagai rakyat Malaysia agak terkilan dengan kenyataan terbaru Anwar yang seolah-olah tiada harapan lagi bagi Pakatan Rakyat untuk menubuhkan kerajaan dalam masa terdekat. Sedangkan sebelum ini beliau begitu bersungguh-sungguh dan penuh semangat berkata bahawa Pakatan Rakyat akan membentuk kerajaan dalam masa terdekat.

Apakah Anwar sudah putus asa?

Tulisan : Akif Fauzan, Batu Berendam Melaka.

Comments