JANGAN BERPUAK, RASUAH TAK APA? ~ Ref Malaysiakini

Timbalan Presiden Umno, Najib Razak menyeru ahli-ahli Umno terutama yang sedang bersaing untuk bertanding supaya jangan berpuak.

Beliau mengharapkan para pemimpin yang memenangi jawatan dalam pemilihan tidak sesekali meminggirkan pencabar mereka, sebaliknya bergabung bersama untuk membina semula kekuatan parti.

Bagus cadangan Najib itu. Kalau dapat direalisasikan saya yakin Umno tidak menjadi seperti sekarang atau tidak akan berlaku perpecahan di dalam Umno sehingga tertubuhnya Parti Melayu Semangat 46 dan Parti KeADILan Rakyat.

Namun Najib tidak pula memberi amaran kepada bakal-bakal calon tentang penggunaan wang semasa kempen. Begitu juga beliau tidak pula memberi peringatan tentang salah laku lain seperti penyalahgunaan kuasa, jentera kerajaan dan sebagainya. Sedangkan sehingga kini sudah ada 512 aduan kepada jawatankuasa tatatertib Umno tentang politik wang dan kesalahan dilakukan oleh bakal-bakal calon atau agen-agen calon.

Mungkin Najib tidak merasakan rasuah politik sebagai ancaman atau kesalahan. Atau mungkin juga UMno tidak boleh berbuat apa-apa kerana hampir kesemua bakal calon terlibat.

Inilah bakal-bakal pemimpin negara masa depan (calon-calon yang menang), orang yang bergelumang dengan rasuah. Jika Umno dan BN tidak tumbang maka kita bimbang negara akan hancur.

Comments