MENTERI LIDAH BERCABANG ~ Ref Malaysiakini

Masa harga minyak naik pada pertengahan tahun ini, Tenaga Nasional Berhad mendesak kerajaan untuk menaikkan kadar tarif letrik. Maka menterinya, Datuk Shaziman Abu Mansor yang menjaga kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi mengumumkan kerajaan bersetuju menaikkan tarif letrik sebanyak 10%.

Semasa pengumuman itu, menteri lidah bercabang ini berkata TNB tidak mampu menyerap kos akibat kenaikan harga bahan api berkenaan.

Baru-baru ini, dalam satu kenyataan menteri ini berkata tidak akan membuat semakan untuk menurunkan kadar tarif letrik. Apa menteri ini kata ? Semakan kadar baru tarif letrik hanya boleh dibuat setahun sekali iaitu setiap bulan Julai. Maka sebarang perubahan harga tarif letrik hanya boleh dibuat pada Julai tahun depan ( 2009 ). Lagipun TNB menurut beliau hanya menggunakan 40 % sumber minyak dan 60 % lagi menggunakan gas yang lebih murah untuk stesen janakuasanya.Jadi penurunan harga minyak di pasaran global tidak banyak menjejaskan kos operasi TNB.

Masa naikkan tarif letrik tak pula menteri ini kata demikian.Minyak naik kos operasi meningkat ! Minyak turun kos operasi ? Sekarang lain pula alasannya. Maknanya walaupun minyak di bawah paras $US 50 setong sekalipun kerajaan hanya akan menurunkan tarif letrik pada Julai tahun depan walaupun 60 % sumber tenaga TNB bergantung kepada gas !

Sumber : angkasanuri.blogspot.com

Comments