SOKONG CADANGAN ANWAR CUTI 16 SEPT ~ Ref Malaysiakini

Kerajaan BN mungkin terlepas pandang sejak tahun 1963 lagi apabila tidak mengiktirafkan 16 September setiap tahun sebagai cuti umum sedangkan tarikh itu amat penting di mana ianya merupakan tarikh pembentukan Malaysia. Saya beranggapan ianya sama penting dengan 31 Ogos kerana pada tarikh tersebut Sabah dan Sarawak merdeka dan diterima untuk menjadi sebahagian dari negara Malaysia yang berdaulat.

Kerajaan seolah-olah tidak mengiktiraf tarikh itu sebagai penting sedangkan ianya amat bermakna kepada negara serta negeri-negeri Sabah dan Sarawak.

Oleh itu saya mencadangkan YAB Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam supaya mengisytiharkan 16 September sebagai cuti umum untuk negeri Melaka, andainya kerajaan pusat tidak mahu menjadikannya cuti umum.

Saya menyokong cadangan cuti umum untuk lima negeri PR iaitu Pulau Pinang, Perak, Kedah, Selangor dan Kelantan dibuat oleh Ketua Pembangkang, YB Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam pada majlis kesyukuran sempena kemenangan beliau pada pilihan raya kecil Permatang Pauh 26 Ogos lepas.

Saya yakin cuti umum ini perlu digazetkan bukan sahaja oleh negeri-negeri Pakatan Rakyat tetapi juga oleh negeri lain demi untuk menghormati tarikh bersejarah tertubuhnya Malaysia.

YAB Datuk Seri Mohd Ali Rustam tidak perlu malu untuk menuruti cadangan Anwar ini kerana ianya suatu cadangan yang bernas dan tepat pada masanya di saat kita inginkan perpaduan yang lebih erat dikalangan negeri-negeri di dalam Malaysia.

Comments

Nostradamus said…
(Keberanian Membina sebuah Malaysia Baru.)
--------------------------------

Kini ialah tahun 2008. Tahun inilah rakyat Malaysia terbangkit dari tidur yang nyenyak. Kebanyakan rakyat terlalu sibuk mencari nafkah dan membina hidup mereka untuk memperhatikan zaman telah berubah dan idealisma yang didukung oleh Bapa-bapa pengasas negara masih belum tercapai untuk negara sahingga hari ini.

Tidaklah lama dahulu pada tahun 1957 dan untuk seteman kita di Malaysia Timur pada tahun 1963, idealisma dan impian yang diucapkan oleh Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj (Bapa Kemerdekaaan dan Bapa Malaysia) untuk Malaysia diumumkan dan disambut dengan penuh kegembiraan didalam hati sanubari rakyatnya. Allahyarham Tunku Abdul Rahman mempunyai impian dan idealisma sama seperti Martin Luther King, Gandhi, Nelson Mandela dan ramai lagi termasuk nabi-nabi sepanjang sejarah manusia.

Kerapkali impian-impian tersebut dirampas dan diselewengkan dibawah kepura-puraan nasionalisma, perkauman dan idealisma keugamaan oleh ahli-ahli politik dan orang-perseorangan yang memilih dan melantik sendiri sebagai jaguh kebenaran dan beriman (Little Napoleon). Individu yang membangkit meneruskan idealisma tersebut tidak dibenarkan bersuara, diasingkan, dibankrapkan, dicercakan, dipulihkan dan lebih teruknya dipenjarakan cuma kerana tidak mengikut aliran impian dan idealisma agenda-agenda parti terpilih.

Undang-undang digubal dan diluluskan sewenang-wenangnya di Parliamen untuk mengubah idealisma yang terkandung dalam Perlembagaan Malaysia dan menutup muslihat agenda parti dan individu. Memang betul diperkatakan Malaysia mengikut peraturan proses demokratik seperti yang dipraktiskan kebanyakan negara-negara barat semasa pilihan raya (walaupun tercemar tetapi tidak terbukti). Tetapi, selepas sahaja diberikan kepercayaan dan dipilh sebagai pemimpin atau wakil rakyat, idealisma persendirian dan parti mengantikan idealisma nasional dan personaliti Jeykll dan Hyde timbul kembali untuk diulangi pada setiap pilihan raya besar dan kecil.

Rakyat Malaysia telah dipimpin secara tersesat sekian lamanya sahingga apa yang benar dikaburkan, apa yang salah ditoleransikan, apa yang jahat ditutupkan, apa yang adil disebut sebagai tidak adil, apa yang tidak bermoral dijadikan bermoral dan korupsi dan tutup sebelah mata menjadi-jadi dan perlu diterima sebagai kehidupan harian kita. Iri hati, kebencian, ketamakan, perkauman, perampuk dan sifat setan mulai membiak di minda rakyat Malaysia dan sahabat, kawan dan rakyat Malaysia sejagat diperlihatkan sebagai musuh dan manusia tidak setanding. Sekali sekala, pemikiran seperti ini dilontarkan kepada negara asing yang tidak sebangsa dan seugama sendiri.

Minda dan jiwa rakyat Malaysia telah dicemari dan diracuni bertahun-tahun lamanya sahingga ternampak macam Malaysia sahaja yang paling betul dan kita harus memerintah dunia mengikut acuan kita. Contoh negara-negara yang mengikut Malaysia ataupun yang kita mengikut
mereka adalah seperti Korea Utara, Zimbabwe dan Israel. Apakah justifikasi yang boleh diberikan kepada generasi sendiri ataupun generasi rakyat Malaysia yang akan datang tentang apa yang kita buat kepada manusia sejagat terutama kepada rakyat Malaysia sejagat adalah betul dan adil padahal ia dibuat atas pengorbanan dan sengsaraan manusia sejagat iaitu rakyat Malaysia sendiri.

Bolehkah kita memperkatakan, saya melakukannya demi menurut perintah dan arahan Tuhan atau agenda politik parti? Siapakah yang memberikan kamu inspirasi dan idealisma tersebut? Jangan sekali-kali mengampuni minda dan ketamakan sendiri atau menumpang diatas minda dan ketamakan orang lain. Jangan memetik dan memilih dalam kitab-kitab Tuhan atau Undang-undang manusia untuk menjustifikasikan atau menyesuaikan mengikut idealisma dan kehendak minda kamu yang tersongsang. Kamu boleh menipu yang lain atas kejahilan atau emosi mereka pada masa tertentu tetapi tidak akan dapat menipu suara hati manusia atau anak sendiri dan barangkali suatu hari nanti diri sendiri apabila nur cahaya mendatangkan kepada kamu.

Keberanian mengubah yang tak betul di Malaysia untuk mencapai idealisma bapa-bapa pengasas negara tidak mustahil. Kebanyakan rakyat Malaysia telah membangkit dan sedar bahawa masa hadapan negara akan ditentukan oleh warganegara sendiri melalui suara hati mereka dengan panduan kepercayaan kepada ugama masing-masing untuk hidup berharmoni dan produktif secara betul dan tidak mengikut acuan politik, perkauman atau keugamaan yang dikutbahkan.

Agenda parti dan persendirian tidak boleh diutamakan berbanding idealisma dan harapan bapa-bapa pengasas untuk semua rakyat Malaysia. Ugama dan prinsip-prinsip adalah panduan kepada suara hati kamu untuk menentukan sesiapa yang menjadi pemimpin tidak mengsongsangkan rakyat Malaysia ataupun masyarakat.

Kerana pada akhirnya, apa yang adil dan benar tentu diutamakan oleh setiap pemimpin ataupun agenda parti masing-masing.

Adakah Wakil Rakyat kamu ataupun Kamu! mempunyai Keberanian?

http://patek1472.wordpress.com
I swear said…
I do not support DSAI's proposal for 16 Sept to be made a public holiday. I understand the date's importance but let's be rational on public holiday's impact on the national output. Malaysia is among the countries with the most public holidays, almost 20 days a year. With annual leave, say 14 days that will give 34 days of paid leaves.

Sabah and Sarawak would cherish 16 Sept more than West M'sians. So if Sabah and Sarawak were to declare 16 Sept as public holidays, I think it is acceptable but not whole M'sia.

Malaysia has lost some of its economic competetiveness and we certainly cannot afford more holidays.